خلاصه ماشینی:
"کاربریها،مراکز تولید و جذب سفر ترافیک زاییدۀ فعالیتهای شهری است بجز موارد استثنایی،رانندگان و سرنشینان وسایل نقلیه هریک با انگیزه و مقصودی از مبداءها به مقصدهای مختلف جابهجا میشوند وسایل نقلیه از یک کاربری به کاربری دیگر بار یا مسافر میبرند،و یا خدمات شهری به انواع کاربریهای مختلف میرسانند بدین ترتیب در مبدأ و مقصد همۀ رفتوآمدهای شهری نوعی از کاربری وجود دارد از آنجا که کاربریهای ایجادکننده رفتوآمدهای شهری هستند،هرگونه تغییر در کاربریها به همان نسبت موجب تغییر در الگوی ترافیک آن منطقه-و حتی فراتر از آن-میگردد با اعتقاد به این اصل که کاربریها ریشه و منشأ ترافیک شهری هستند،باید به کنترل تغییرات آنها نیز بها داد تا دهههای اخیر،شهرهای دنیا عموما به چنین ضرورتی پی نبرده بودند،و در زمان حاضر نیز در اکثر شهرهای کشور ما تأثیرات احداث کاربری جدید در حجم ترافیک و ظرفیت شبکه راهها نادیده گرفته میشود این به گونهای است که در اطراف محدودۀ معابری که با ازدحام ترافیک مواجهاند،ساختمانهای بلند اداری،تجاری،یا مسکونی ایجاد میگردند که به&%01118RDMG011G% (به تصویر صفحه مراجعه شود) محل احداث آنها بررسی و پیشبینی گردیده و نه تأثیرات ترافیکی آنها بر خیابانهای اطراف سنجیده شده است.
عوامل مؤثر بر تولید و جذب سفر کاربریها همانطور که ذکر شد،با احداث هر کاربری به حجم ترافیک شبکه افزوده میشود؛اما این افزایش برای همه کاربریها یکسان نیست عوامل مهمی در میزان سفرهای تولید و جذب شده کاربریهای دخالت دارند،که عبارتند از: -مقیاس -نوع کاربری -خصوصیات استفادهکنندگان -موقعیت محل -سیستمهای حمل و نقل منظور از مقیاس،بزرگی و کوچکی کاربری است اصولا مقیاس بنا از نظر تأثیرات ترافیکی،با معیارهای مختلف سنجیده میشود به عنوان مثال،میتوان به اینها اشاره کرد:تعداد خانوار،سطح کل زیر بنا،سطح زیربنای قابل استفاده،سطح محوطه،تعداد اتاق،تعداد کارکنان،تعداد پارکینگ و نظایر اینها حوزه نفوذ پیادهروی تعیینکننده محدوده اراضی است که تحت تأثیر پتانسیل توسعه ایجاد شده به وسیله ایستگاهها قرار دارد.."