خلاصه ماشینی:
موضوع بیعت حفظ جان رسول الله بود6 مستفاد از آیه فوق آن است که رهبری سیاسی پیامبر (ص)در خصوص زندگی دنیوی مردم بههیچوجه جنبه قدسی ندارد و بخشی از رسالت و ماموریت وی نیست و کاملا پیداست که کشورداری و مدیریت دنیوی مردم نه تنها از حوزه رسالت و پیامبری که کاملا قدسی و الهی است و مردم را در آن راهی نیست،خارج است،بلکه رهبری سیاسی تا آنجاکه مربوط به اجراییات و دستورات عملی و انتظامی روزمره مردم است از طریق انتخاب و بیعت خود مردم شکل میگیرد و البته مورد رضایت خداوند واقع می شود.
این دسته فقیهان بههیچوجه نظر خود را مبین نمی سازند که نصب غیر معصوم توسط خداوند چگونه میسر میگردد؟اگر گروه زیادی راهی حوزه منوره قم،نجف،و یا سایر حوزات علمیه گردند و پس از فراگرفتن فقه و اصول همگی به مقام اجتهاد و فقاهت نایل گردند و آن ملکه قدسیه را در سینه خود احساس فرمایند،آیا به عددا نفس همه آنان از سوی خداوند ولی امر نصب شده است؟آیا این فقیهان به حکومت ملوک الطوایفی نایل میشوند؟آیا نظر آنان نسبت به حکومت ولایت و تنظیم امور مردم،بهداشت،اقتصاد، حفظ ثغور و دفاع از ملت مسلمان همان است که در مورد مرجعیت فتوا قایلند؟اگرنه چنین است چه راهی برای تعیین و نظم امور و عدم هرجومرج پیشنهاد میکنند؟ ج-امر به معروف و نهی از منکر-این اصل که یکی از تعالیم مهم اسلامی است،تنها مربوط به روابط ساده فیمابین عامه مردم در زندگی اجتماعی نیست،بلکه در راس آن نظارت عمومی مردم و نقادی آنان نسبت به قدرت را تعلیم میدهد.