چکیده:
با توجه به اهمیت تولید انار در اقتصاد کشاورزی استان یزد و مستعد بودن شرایط اقلیمی استان برای تولید این محصول، در این پژوهش مسایل بازاررسانی انار در استان بررسی شده است. اطلاعات لازم، از راه تهیه پرسشنامه و مصاحبه حضوری با 70 تولیدکننده، 15 عمده فروش و 15 خرده فروش در سال زراعی 76-1375 به دست آمده است. در این پژوهش 8 مسیر مهم بازاریابی شناسایی شد؛ که 4 مسیر آن منجر به صادرات منجر و باقیمانده به مصرف کننده داخلی ختم می شود. بررسی حاشیه ای بازار مسیرهای ختم شده به مصرف کننده داخلی نشان می دهد، در مسیری که تولیدکننده به طور مستقیم محصول خود را در اختیار خرده فروش قرار می دهد کمترین حاشیه و در مسیری که تولیدکننده محصول خود را در اختیار خرده فروش قرار می دهد کمترین حاشیه و در مسیری که تولید کننده محصول خود را در اختیار عمده فروش قرار می دهد و عمده فروش محصول را به میدان میوه و تره بار و دیگر استانها می فرستد بیشترین حاشیه بازار وجود دارد. همچنین محاسبه سهم تولیدکننده نشان می دهد که بیشترین سهم تولیدکننده در مسیر 7 و کمترین آن در مسیر 8 است. بررسی کارایی مسیرها نیز نشان داده است که مسیرهای 7، 6، 8 و 4 به ترتیب کارایی %263، %257، %233 و %218 دارد. در پایان این مقاله پیشنهادهایی در راستای افزایش سودآوری محصول و در نتیجه افزایش انگیزه تولیدکنندگان ارایه شده است.
خلاصه ماشینی:
"مطالعه حاضر همچنین نشان میدهد که باغهای یکدست و مکانیزه انار،در استان کمتر مشاهده میشود و بیشتر باغها به صورت مخلوط با درختان سیاه ریشه است و به طور میانگین در هر باغ 650 اصله درخت انار در هر هکتار کاشته شده و تعداد درختان هر باغ در هکتار از 500 اصله تا 850 اصله متغیر بوده است.
5. فروش محصول در خردهفروشی تعدادی از تولید کنندگان،عمدتا تولید کنندگان حاشیه شهر یزد مانند مناطق ابرندآباد، امیرآباد،خیرآباد و دیگر مناطق،محصول تولیدی خود را به طور مستقیم به میوهفروشان شهر یزد میفروشند و در این زمینه اطلاعات به دست آمده از انجام پژوهش نشان میدهد که در بعضی از موارد،تولید کنندگان محصول خود را به طور مستقیم به خردهفروشان شهرهای تهران و اصفهان عرضه میکنند و این امر در شرایطی انجام میگیرد که روابط فامیلی و آشنایی دیرینه میان تولید کننده و خرده فروش وجود دارد.
مسیر 1:تولید کننده-خریدار محلی-دلالان-عمدهفروشان-صادرات مسیر2:تولید کننده-خریدار محلی-عمدهفروشان-صادرات مسیر 3:تولید کننده-دلالان-میدان میوه و ترهبار-صادرات مسیر 4:تولید کننده-عمدهفروشان-صادرات مسیر 5:تولید کننده-میدان میوه و ترهبار یزد-خرده فروش-مصرف کننده مسیر 6:تولید کننده-میدان میوه و ترهبار سایر استانها-خرده فروش-مصرفکننده مسیر 7:تولید کننده-خرده فروش-صادرات مسیر 8:تولید کننده-مصرف کننده بحث و نتیجهگیری مسیرهای 1،2،3 و 4 به صادرات محصول منتهی میشود و محاسبه و تعیین حاشیههای بازار و ضریب هزینه بازاریابی به دلیل مشخص نبودن وضعیت ارزی صادر کنندگان و چگونگی انجام معامله به صورت پایاپای یا فروش ارزی و اطلاعات ناقص در مورد قیمت محصول در ماههای مختلف سال امکانپذیر نبوده است و تنها در زمینه مشکلات صادرات این محصول بحث شده است."