خلاصه ماشینی:
"بررسیهای مقدماتی 1-منظور از«فناء جهان»چیست؟ قرآن مجید در یکی از آیات صریحا اعلان میکند که«همه چیز جز ذات خدا فانیست» (قصص 88)اکنون میخواهیم بهبینیم آیا مقصود از«فناء جهان»این است که همه اساس و تشکیلات جهان از«اتم»گرفته تا بزرگترین جسم،نیست و نابود میشوند بطوریکه ذرة- المثقالی از تمام عناصر اصلی عالم باقی نمیماند و بساط عالم وجود بکلی برای مدتی برچیده میشود یا اینکه در نتیجه انقلاب عمومی رستاخیز اوضاع جهان عوض میشود و آنچه مایهء حیات و زندگی این نشأه است تغییر صورت داده و دیگر کاری که بدرد این عالم بخورد از آنها ساخته نیست آیا کدام یک از اینها است؟ آنچه از خود قرآن مجید استفاده میشود همان دومی است زیرا نشانههائی که قرآن برای روز رستاخیز و«یوم القیامة»بدست میدهد از یک نوع تحول و تبدلی که برای زمین و آسمان پیش میآید حکایت میکند نه از برچیده شدن اساس آنها از همه بالاتر قرآن مجید در یک جا اعلان میکند که روز رستاخیز قبرها زیر رو شده شکافته میگردد و مردگان از لابهلای خاکها بیرون میآیند و این خود گواه است که تا آنروز هولناک هنوز قبرهائی دست نخورده موجود است از اینجا روشن شد که مراد از هلاکت همه موجودات در آیهء فوق و منظور از فناء انسانها و حیوانها در آیة«کل من علیها فان»رحمن 26-همان دگرگون شدن و بر یک حال باقی نماندن است ناگفته نماند که پافشاری ما نسبت ببقاء جهان و ذرات عناصر برای خاطر این نیست که از آفرینش برای ما تازگی ندارد و در بحثهای مستدل توحیدی همین مجله خواندهایم که همین جهان کنونی بدوا روی آفرینش ابداعی و بدون اسباب فراهم شده است بلکه این پافشاری برای آن است که خورد ریزهای این بحث(معاد جسمانی)را از نظر«مکتب اسلام»روشن کرده باشیم چه بسا برای استدلالهای بعد به دردمان بخورد."