چکیده:
نوشتار پیش رو به مبانی مهدویتپژوهی با رویکرد هستیشناختی میپردازد. اما پیش از آن، ابتدا به بیان ضرورت وجودشناختی مهدویتپژوهی در روایات پرداخته شده، آنگاه تکتک مبانی هستیشناختی مانند «ربوبیت الهی و مهدویت»، «نظام احسن و مهدویت»، «آیندهنگری مثبت و مهدویت»، «قاعدۀ قسر و مهدویت» و «قاعدۀ لطف و مهدویت» مورد توجه قرار گرفتهاند.
The present article describes the ontological approach to the research on Mahdism. However، before that، we first need to express the necessity of ontological research in the narratives presented.Then، each of the ontological principles are given attention such as "the divinity of God and messianicMahdism"، "the best system and Mahdism"، " The idea of positive futurity andMahdism"، " The rule of Qasr and Mahdism" and " The rule of Favor and Mahdism".
خلاصه ماشینی:
بیتردید بررسی حوزۀ مهدویتپژوهی و تبیین و توجیه مسائل و مباحث مهدوی همه و همه در گروه شناخت مبانی مهدویتپژوهی است؛ یعنی پیش از آنکه به عرصۀ مهدویت وارد شده و نگاه درجۀ یک و درونی به آموزههای مهدویت و مباحث و مسائل آن داشته باشیم، لازم است ابتدا با نگاه درجۀ دو که یک نگاه بیرونی و بنیادی است، به مسائلی که رو در روی کل مهدویت و آموزههای آن قرار دارد توجه شود که از جمله آنها میتوان به مبانیشناسی، روششناسی، تطور و تحول تاریخی مهدویت و...
در قرآن نیز اصل به معنای ریشه و پایه آمده است: (أ لم تر کیف ضرب الله مثلا کلمة طیبة کشجرة طیبة أصلها ثابت و فرعها فی السماء(؛ (ابراهیم:24) آیا ندیدی خدا چگونه مثل زده: سخنی پاک که مانند درختی پاک است که ریشهاش استوار و شاخهاش در آسمان است؟ اصول متعارفه اصول متعارفه به اصولی گفته میشود که خاستگاه علوم تلقی شده و منظومۀ علوم با آنها آغاز میشود و به جهت بداهت در اثبات محمول برای موضوع نیاز به حد وسط ندارد؛ یعنی صرف تصور موضوع و محمول انسان به ارتباط آن دو پی میبرد.
(مصباح یزدی، 1367: 234) با عنایت به طرح مباحث مبانی مهدویتپژوهی با نگرش هستیشناختی، لازم است دو مطلب یادآوری شود: نخست، اینکه در میان تنوع ربوبیت الهی، تنها به ربوبیت تکوینی الهی توجه میشود، و نیز استدلال و براهین مورد نظر بر اساس آن تنظیم میگردد.