چکیده:
در مسیحیت شاهد دو نظام عقیدتی هستیم که هر یک با بخشی از کتاب مقدس مطابقت دارد. در قرآن اشارات زیادی به سیره زندگانی حضرت عیسی (ع) شده است. قرآن بر خلاف عهد جدید به جزئیات زندگانی مسیح (ع) نپرداخته، اما به مسائلی اشاره داشته که همواره مورد توجه مسیحیان نیز بوده است. موضوع در خور تامل این است که پیگیری این مسائل ما را به دو نظام عقیدتی متفاوت در اسلام و مسیحیت در خصوص مسیح منتهی می نماید. ما نیز در این مقاله ابتدا به مسیح شناسی از دیدگاه های مختلف در اناجیل پرداخته و نظریه تثلیث و اسامی متعدد مسیح را طبق آیات انجیل به بحث گذاشته و سپس موضع قرآن را در این باره بیان می نماییم.
We see two ideologies in Christianity، each one of which conforms to a part of the Holy Scripture. There are many references in the Qur’ān to the life-story (sīra) of Jesus Christ (A.S.). Contrary to the New Testament، the Qur’ān has not dealt with the details of Jesus Christ (A.S.); however، it has touched upon issues that have always been of interest to the Christians، too. What is worth mentioning here is that following up these issues would lead us to two different ideological systems in Islam and Christianity concerning Jesus Christ (A.S.). So، in this article، first we have addressed Christology in various viewpoints in the Gospels and discussed various names of Jesus Christ according to the verses of the Gospel and then stated the Qur’ān’s position in this respect.
خلاصه ماشینی:
"» (لبنانی، /۲۰) دو هدف برای آفرینش و ارسال عیسی وجود دارد: الف) هدف اول نشان دادن و تعریف خود است: «که خدا اراده نمود تا بشناساند که چیست؟ این پسر در میان امتها دولت جلال است و آن مسیح در درون شما و امید جلال است.
اما نکته جالب توجه این است که در مشاجرات و مباحثات الهیاتی قرن چهارم، در مقابل مخالفان تثلیث، به کلمات صریح کتاب مقدس در اثبات الوهیت عیسی۷و یا اثبات تثلیث سه شخص حقیقی تمسک نشده است، بلکه به عبارتهایی قابل تأویل تمسک شده و طرف مقابل هم اقدام به تفسیر آیات بر طبق نظریه خود کرده است.
قرآن مجید هر سه قول را به نصارا نسبت میدهد و از آن میفهمیم که آنها در عقیده به سه گروه تقسیم شدند: ۱- (لقد کفر الذین قالوا إن الله هو المسیح ابن مریم)؛ «کسانی که گفتند خدا همان مسیح پسر مریم است، مسلما کافر شدهاند.
(صدوق، /۴۰۸) دسته دوم: نفی صریح تثلیث آیات قرآن به وضوح تثلیث مسیحی را چه به معنای ارتدوکسی آن و چه بر طبق تفاسیری که دیگر فرقههای مسیحی عنوان کردهاند، مردود میشمارد؛ «کسانی که به تثلیث قائل شده و گفتند خدا سومین شخص از سه شخص یا سه اقنوم است، قطعا کافر شدهاند، و حال آنکه هیچ معبودی جز خدای یکتا نیست و اگر از آنچه میگویند باز نایستند، به کافران ایشان عذابی دردناک خواهد رسید.
برخی آیات ویژگیهای انسانی وی را دلیلی بر رد الوهیتش شمردهاند و برخی دیگر در صدد بیان این مطلباند که نباید او را برتر از پیامبری والا و تحت اراده خداوند پنداشت؛ «کسانی که گفتند خدا همان مسیح پسر مریم است، قطعا کافر شدهاند."