خلاصه ماشینی:
در کنار جریان کالا،دو جریان دیگر که یکی جریان اطلاعات و دیگری جریان منابع مالی و اعتبارات است نیز وجود دارد، علاوه بر این،مدیریت زنجیره تامین بر یکپارچهسازی فعالیتهای زنجیره تامین و نیز جریانهای اطلاعاتی مرتبط با آنها از طریق بهبود در روابط زنجیره،برای دستیابی به مزیت رقابتی قابل اتکا و مستدام،تاکید دارد.
اما با استفاده از ظرفیتهای فناوری اطلاعات و ارتباطات مانند ارتباطات بیسیم و یا عوامل هوشمند،میتوانیم بر بسیاری از محدودیتها غلبه نماییم،همکاری بین بخشهای مختلف زنجیره را میتوان سرعت بخشید و تعامل را بالا برد علاوه بر این،نظام مشارکت قابل ارزیابی،طراحی و بهبود است.
در مورد شرکاء دقت به موارد زیر ضروروی است: *مرکز رقابت:(هدف مدیریت زنجیره تامین و انتخاب شرکا،چه تاثیری بر اهداف رقابتی دارد؟) *انگیزه شرکا *ساختار شرکا نکته بسیار مهم در این بخش،انتخاب مناسب شرکا براساس اهداف راهبردی سازمان است در اینجا میتوان با بهرهگیری از توان سامانههای هوشمند و خبره که در تصمیمگیری،مدیران را یاری میدهد،به انتخابهای درست و باریسک پایینتری دست یافت که میتوانند به مزیت رقابتی پایداری برای سازمان منجر شوند.
پنج دلیل اصلی هزینهزایی در زنجیرههای تامین عبارتند از: *عدم وضوح فرآیند زنجیره تامین *تغییرات رویههای داخلی و خارجی شرکت *ضعف موجود در طراحی تولید *وجود اطلاعات ناقص برای تصمیمگیری *ضعف حلقههای زنجیره در ارتباط میان شرکای زنجیره تامنی تمام این موارد را میتوان با استفاده از یک زیرساخت مناسب اطلاعاتی و ارتباطی برطرف نمود.