خلاصه ماشینی:
"»(ص 53) توصیفها و تأویلهای زیبا و آموزشی تأملبرانگیزی که با موسیقی سمونیک و تأثیرات آن ارتباط بیواسطه وآشکاری دارند،جنبههای محتوایی اثر را درونیتر و قابل اعتناتر کرده و نشان میدهد که نویسنده در رابطه با موسیقیکه یکی از تمهای رمان«عاشقانههای یونس در شکم ماهی»به شمار میرود،مطالعات دقیق و درخوری داشته است: و در پایان هم با تفسیر بابا از این موسیقی که همیشه با لحنی همراه بود که هیجان غیر قابلکنترلی در آن موج میزد:«این سونات رو بتهوون وقتی تصنیف میکنه که فرانسویها داخلخاک اتریش میشن و ولیعهد اتریش مجبور میشه پایتخت رو ترک کنه.
(ص 143) تلفیق و کنتراست همزمان دو مضمون مرگ و زندگی که نشانگر موقعیت جنگی و تهدید شدن حیات انسان است،در انتخاب نوع موسیقیهایی که در رمان به آنها اشاره شده انعکاس یافته است،تا به شکلی تلویحی و هنرمندانه اینحس به مخاطب القا شود که هر لحظهی رمان یک«سونات مرگ و زندگی»است که در آن خود هنر و از جمله موسیقیکه به جبههی زندگی تعلق دارد و در قالب یک پیانو جزو ساختار موضوعی صحنهها و دادههای زیباییشناختی و تمثیلیموقعیتهای خطرزای اثر شده،در معرض تهدید قرار میگیرد؛گویی این پیانو که در یک وانتبار گذاشته شده تا ازمنطقهی جنگی و خطر انفجار بمبها به در برده شود،مظهر و نمادی از خود زندگی است که اگر سالم به مقصد برسد،جنگ هم به پیروزی ختم میشود: همیشه و در طول مدتی که سونات دوم شوپن را تمرین میکردم،دریافت من از آن یکجورمبارزهی مرگ و زندگی بود که هیچ تصور درستی از آن نداشتم،ولی احساس میکردم."