چکیده:
در این نوشتار ابتدا مفاهیم مبتنی بر انتظار، فرهنگ و مدیریت راهبردی فرهنگ تبیین و پیکره بندی شده است. در ادامه مولفه های مدیریت راهبردی فرهنگ و وظایف و کارکردهای دولت جمهوری اسلامی ایران در قالب شاخص های زمینه سازی مورد کالبدشکافی و انطباق بومی قرار گرفته است. از آنجا که نهادینه کردن و تبعیت و حاکمیت فرهنگ انتظار در جامعه به زعم محقق همان وضعیت مطلوب زمینه سازی ظهور است، راه های رسیدن به آن از طریق بسط فرهنگ عمومی و ملی و توسعه فرهنگ تخصصی مهدویت و در نهایت اجرای مدیریت راهبردی انتظار برای دستیابی به فرهنگ انتظار باید مشخص و راهنمای حرکت در آن تبیین شود. مقاله حاضر با بیان مکتب فرهنگی، اصول حاکم بر فرایند راهبرد سازی فرهنگی، راهبرد ارزش پایه که نقطه مقابله مکتب اصالت برتری سود است به تعیین وظایف راهبردی مدیرتی فرهنگی در عصر انتظار پرداخته که توسعه آن به منظور توانمندسازی مدیران راهبردی کشور لازم الاجرا است. سوال اصلی مقاله این است که مولفه های مدیریت راهبردی فرهنگ در دولت زمینه ساز ظهور چیست؟
در پایان نیز نگارنده سعی کرده است با تحلیل به نتیجه گیری از این مقاله پرداخته و در نهایت پیشنهادهایی را برای تدوین راهبرد فرهنگی در دولت زمینه ساز مطرح کند.