چکیده:
دانشگاه علوم انتظامی رسالت خطیر پرورش وآموزش پلیس کشور را برعهده دارد و بدیهی است توجه به استادان به عنوان رکن اصلی و اساسی آموزش میتواند از درجه اهمیت بسیاری برخوردار باشد. لذا هدف این پژوهش پرداختن به عامل انگیزة اعضای هیئت علمی را، تأثیر آن را بر عملکرد آنها بر اساس نظریه مک کللند ترسیم و مؤلفههای مؤثر بر آن را نشان دهد. نوع تحقیق بر اساس هدف، کاربردی و از نظر ماهیت و روش پیمایشی و همبستگی میباشد. بر اساس تئوری مورد نظر و آزمونهای فرافکن وی به ساختن پرسشنامه مناسب با شرایط دانشگاه علوم انتظامی با 36 گویه و با مقیاس5 درجهای لیکرت اقدام(85/0=α) و به منظور حصول هرچه بهتر به اهداف تحقیق و بومی سازی، مطالعهای مقدماتی با مشارکت20 نفر از اعضای جامعه که به صورت تصادفی انتخاب شدند، صورت پذیرفت. نمره عملکرد اعضاء از سرانه امتیازات فعالیت آموزشی و پژوهشی ماخذه آنها براساس جدول ارتقا وزارت علوم استخراج و میانگین کلی آن به عنوان نمره عملکرد هر فرد مورد استفاده قرار گرفت. جامعةآماری شامل کلیه اعضای هیئت علمی تمام وقت دانشگاه (141نفر) در سال 1386میباشد که پس از جمعآوری پرسشنامهها، دادهها با نرم افزار SPSS با استفاده از روشهای آماری توصیفی (جدول توزیع فراوانی، میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (آزمون همبستگی پیرسون و اسپیرمن، تجزیه و تحلیل واریانس، آزمون t و آزمون تعقیبی توکی) مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت. یافتههای تحقیق نشان میدهد: انگیزه، تأثیر مستقیم بر عملکرد اعضای هیئت علمی دارد. افزایش سن، مدرک تحصیلی، رتبه علمی و تبدیل وضعیت استخدام اثر معکوس بر انگیزه دارد. مهمترین شاخص تأثیرگذار بر انگیزه اعضای هیئت علمی براساس نظریه مککللند به ترتیب عبارتند از: نیاز به پیشرفت، نیازبه قدرت و نیاز به ارتباط.
خلاصه ماشینی:
"عملکرد کارکنان و انگیزش عوامل مؤثر بر انگیزه اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم انتظامی و رابطه آن با عملکرد آنها براساس نظریۀ مک کللند دکتر حمید رضا آراسته1،اکرم علیمردانی،2علی محبی،3علی احتشامی 4ویوسف محمدیمقدم5 تاریخ دریافت:87/12/15 تاریخ پذیرش:88/2/28 چکیده {IBدانشگاه علوم انتظامی رسالت خطیر پرورش و آموزش پلیس کشور را بر عهده دارد و بدیهی است توجه به استادان به عنوان رکن اصلی و اساسی آموزش میتواند از درجه اهمیت بسیاری برخوردار باشد.
نتایج آزمون اسپیرمن جهت بررسی رابطه انگیزه با عملکرد (به تصویر صفحه مراجعه شود) همانطور که در جدول 3 مشاهده میشود،با 50<0p ،بین میزان انگیزه اعضای هیئت علمی و علمکرد آنها رابطه معناداری وجود دارد و چون ضریب اسپیرمن برابر 0/53 است با 95%اطمینان میتوان گفت بین انگیزه و عملکرد اعضای هیئت علمی همبستگی مستقیم وجود دارد،یعنی با افزایش انگیزه اعضای هیئت علمی عملکرد آنان بیشتر میشود.
نتایج آزمون پیرسون برای شناخت رابطه انگیزه با نیاز به موفقیت (به تصویر صفحه مراجعه شود) با توجه به جدول 5 و 50/0<p میتوان گفت که بین نیاز به موفقیت در اعضای هیئت علمی و انگیزه آنها همبستگی معناداری وجود دارد و با توجه به اینکه ضریب پیرسون برابر 0/870 است.
(سئوال اول،دوم و سوم فرعی پژوهش) با مروری بر نتایج حاصل از این پژوهش و مقایسه آن با نتایج حاصل از تحقیقات مک کللند(1987 به نقل از ساعتچی،1385)،ملاحظه میشود،که نتایج حاصل از این تحقیق با نظریه مک کللند همخوانی دارد و سه شاخص موردنظر ایشان یعنی نیاز به قدرت، نیاز به موفقیت و نیاز به ارتباط اجتماعی در میزان انگیزه پیشرفت اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم انتظامی نیز تأثیرگذار میباشد."