چکیده:
زمینه و هدف: انضباط، روح، پایه و اساس فرمانبرداری، کار بهینه، توانایی رفتاری و نشانه آشکاری از احترامی است که طبق توافقهای پایدار بین سازمان و کارکنان رعایت میشود. این توافقها میتوانند پس از بحث و گفت گو یا بدون بحث پیشین، به صورت کتبی یا شفاهی، ریشه در خواستها و تمنیات طرفهای قرارداد داشته یا در سایه مقررات عادات و رسوم به وجود آمده باشند. به هر حال این توافقها مستلزم رعایت نوعی انضباط است. انضباط در نیروهای مسلح هر کشور، یکی از دغدغههای فرماندهان و مدیران عالی آن سازمان به شمار میرود. مواد و روشها: در این تحقیق تأثیر فرهنگ سازمانی بر نهادینه کردن انضباط دانشجویان دانشگاه علوم انتظامی مورد سنجش قرار گرفته است. جامعه آماری تحقیق شامل تعداد 352 نفر از دانشجویان دختر و پسر سال آخر مقاطع تحصیلی کاردانی و کارشناسی در دانشگاه علوم انتظامی و تعداد 81 نفر از افسران صف دانشجویی از ردة گروهان تا ردة تیپ در سال 1387 به صورت تمام شمار از طریق پرسشنامه و تعداد 19 نفر از صاحب نظران در امور آموزش در ناجا و تعداد 24 نفر از دانشگاه امام علی(ع) که از طریق مصاحبه مورد سنجش قرار گرفته اند. در بخش پرسشنامههای تنظیمی ضمن اندازهگیری تأثیر عوامل فوق به بررسی وضعیت موجود انضباط در دانشگاه پرداخته شده است. دادههای حاصل با استفاده از آز مون t یک طرفه و دوطرفه و واریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. یافتهها: نتایج حاصله نشان میدهد که فرهنگ سازمانی از دیدگاه دانشجویان و فرماندهان در نهادینه کردن انضباط دانشجویان مؤثر است. از دیدگاههای مقام معظم رهبری و اندیشمندانی چون رابینز، شاین، واینر، استانلی دیویس، شولز،کویین و مک گرد در تأیید و تطابق یافتههای تحقیق استفاده شده است. در پایان نیز پیشنهادها و راهکارهایی برای عملی نمودن آنها ارائه گردیده است.
خلاصه ماشینی:
"فرهنگ سازمانی از نظر دانشجویان (به تصویر صفحه مراجعه شود)همانطور که در جدول 6 مشاهده میشود،با توجه به اینکه سطح معنادار کوچکتر از 5%است و مقدار t محاسبه شده(881/34)از t جدول(96/1)بزرگتر است و میانگین محاسبهشده بیشتر از 3 میباشد آماره آزمون در ناحیه 1 H قرار میگیرد یعنی فرض 0 H رد وادعای محقق تأیید میگردد؛یعنی فرهنگ سازمانی بر نهادینه کردن انضباط دانشجویانتأثیر دارد.
احصای دیدگاههای جامعه مورد مصاحبه:صاحبنظران در ناجا و دانشگاه امام علی(ع)نکات زیر را عامل نهادینه کردن انضباط دانشجویان دانشگاه علوم انتظامی دانستند:تبینو تشریح کامل مبانی و اصول انضباط،تمرکز اقدامات پژوهشی بر موانع اجرایی شدنانضباط،تفکیک دورههای مختلف آموزشی،پرهیز از اعمال سلیقه شخصی در آموزش،تبیین نقش متقابل آموزشی و اجرایی در ارتقای انضباط،بهرهگیری از روشهای نوینآموزشی،توجه به کیفیت دروس نظامی،داشتن برنامههای منظم آموزشی و تربیتی مدون،تلاش در جهت افزایش انگیزه خدمتی در دانشجویان،احصاء شاخصههای انضباطموردنیاز پلیس،اولویت دادن تأثیر انضباط در ارزیابی مدیران،تعیین مولفههای مؤثر برانضباط،تلاش در جهت ایجاد یک فرهنگ مشترک،رعایت عدالت و دوری از تبعیض،پرهیز از اعمال تبعیض در اجرای قوانین،معرفی الگوهای موفق انضباطی مناسب،ارتقایمنزلت اجتماعی شغل پلیس،سرمشق و الگو بودن سلسله مراتب فرماندهی،یکسانسازیرفتار مجریان،توجه به ارتقای شغلی و تحصیلی افسران صف،الگو بودن جو حاکم برایدانشجویان جدید الورود،داشتن برنامه در تربیت دانشجویان،بهرهگیری از آموزههایدینی در تقویت انضباط،ارتقای روحیه معنوی و ایمان،افزایش تعهد سازمانی،بهرهگیریاز اصل همیت ملی و میهنی،تاکید بر انضباط معنوی یا خودکنترلی،تلاش در جهتجذب دانشجویانی با روحیه انضباطی،جذب دانشجویان خود انضباط،دقت در جذبو بکارگیری افسران صف،استفاده از اساتید مناسب،هماهنگی بین مبادی نظارتی درسازمان،عدم مداخله در تصمیمگیری فرماندهان صف."