چکیده:
مارتین هایدگر از جمله معدود فیلسوفانی است که در باب تکنولوژی تامل فلسفی نموده و از ظواهر امر فراتر رفته و سعی در کشف «روح حاکم بر تکنولوژی جدید» و بنیادهای وجودی آن می نماید. او در درس- گفتار خود تحت عنوان «پرسش از تکنولوژی» به این مهم پرداخته و سعی می کند تا با نقد دیدگاه رایج از تکنولوژی، تکنولوژی به عنوان یک ابزار انسانی، به سوی ماهیت تکنولوژی گام بر دارد. او با گفتن این سخن که «ماهیت تکنولوژی هم، به هیچ وجه، امری تکنولوژیک نیست» سعی می کند تا ماهیت تکنولوژی را از مصادیق و ظواهر آن تفکیک نماید او در این درس- گفتار خود- به تبیین رابطه تکنولوژی با حقیقت پرداخته و آن را «نحوه ای از انکشاف حقیقت» می شمارد، انکشافی تعرض آمیز که به موجب آن نگاه انسان به عالم و آدم عوض شده و همه چیز برای او در قالب یک «منبع ذخیره» آشکار می شود، منبع ذخیره ای که آماده تصرف و ذخیره شدن است. به گفته هایدگر:
«اکنون هوا مورد تعرض قرار می گیرد تا نیتروژن خود را عرضه کند، زمین مورد تعرض قرار می گیرد تا مواد معدنی خود را عرضه کند، مواد معدنی هم به عنوان منبع اورانیم مورد تعرض قرار می گیرند و اورانیم هم به عنوان منبع انرژی ...»
در نزد هایدگر پیدایش تکنولوژی، نحوه ای از انکشاف حقیقت بر انسان مدرن است که به موجب آن، نگاه انسان مدرن به عالم و آدم عوض می شود.
خلاصه ماشینی:
"او با گفتن این سخن که «ماهیت تکنولوژی هم، به هیچ وجه، امری تکنولوژیک نیست» سعی میکند تا ماهیت تکنولوژی را از مصادیق و ظواهر آن تفکیک نماید او در این درس ـ گفتار خود ـ به تبیین رابطه تکنولوژی با حقیقت پرداخته و آن را «نحوهای از انکشاف حقیقت» میشمارد، انکشافی تعرضآمیز که به موجب آن نگاه انسان به عالم و آدم عوض شده و همه چیز برای او در قالب یک «منبع ذخیره» آشکار میشود، منبع ذخیرهای که آماده تصرف و ذخیره شدن است.
اگر ما به التیا ( (aletheiaبه عنوان انکشاف نظر کنیم (و آن را به مثابه انکشاف بشماریم) انکشافی که امری را نامستور مینماید، به معنای این که چیزی اجازه و امکان ظهور و واجد حضور میشود، آنگاه ما میتوانیم مشاهده کنیم که در هر پدید آوردنی، آن چیزی که ایجاد میشود، در واقع، یک حضور است»(3) از این مرحله به بعد است که «هایدگر» از تفسیر تکنولوژی به عنوان یک ابزار عبور نموده و به تعریف کاملتری از آن میرسد یعنی «تکنولوژی به عنوان نحوهای از انکشاف و حضور» او همان گونه که بعد هم خواهیم دید «تکنولوژی جدید را هم نحوهای انکشاف میشمارد» او در این مورد میگوید: «تکنولوژی جدید چیست؟ آن هم نوعی انکشاف است ."