چکیده:
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر عوامل سازمانی از جمله فرهنگ سازمانی، ساختار سازمانی، آموزش، منابع انسانی، جریان اطلاعات و ارتباطات، فنآوری اطلاعات، و شفافیت اسناد بر عملکرد مدیریت دانش و مولفه های خلق دانش، ذخیره دانش، بهکارگیری دانش، و انتقال و اشتراک دانش در آموزش و پرورش شهر ملکان می باشد. روش: روش پژوهش، پیمایشی و از نوع کاربردی است. جامعه این پژوهش کارکنان آموزش و پرورش شهر ملکان هستند که با توجه به حجم جامعه، نمونهگیری تصادفی طبقه ای بهعمل آمد و در نهایت 214 نفر بهعنوان نمونه انتخاب گردید. در نهایت پس از توزیع پرسشنامه 143 مورد پرسشنامه صحیح قابل تحلیل جمعآوری شد. برای تحلیل داده ها از آزمون رگرسیون چندگانه استفاده شد. یافته ها: نتایج این تحقیق نشانگر آن بودند که متغیرهای فرهنگ سازمانی، آموزش، و فنآوری اطلاعات تاثیر مثبت معنیداری روی عملکرد مدیریت دانش دارند. با این وجود سایر متغیرها از جمله منابع انسانی تنها در مولفه خلق دانش روی عملکرد مدیریت دانش تاثیر مثبت معنیدار دارد و سایر متغیرها نیز با وجود اینکه همبستگی مثبتی با عملکرد مدیریت دانش و مولفه های آن دارند تاثیر آن ها از نظر آماری معنیدار نمی باشد. اصالت/ارزش: از آنجا که اکثر کارهای انجام شده در زمینه مدیریت دانش در حوزه کسب و کار و سازمانهای انتفاعی بوده است، انجام این پژوهش در حوزه آموزش و پرورش حائز اهمیت است.
خلاصه ماشینی:
"h تاریخ دریافت:1390/05/11؛تاریخ پذیرش:1390/08/18 چکیده {IBهدف:هدف پژوهش حاضر،بررسی تأثیر عوامل سازمانی از جمله فرهنگ سازمانی،ساختارسازمانی،آموزش،منابع انسانی،جریان اطلاعات و ارتباطات،فنآوری اطلاعات،و شفافیت اسناد برعملکرد مدیریت دانش و مؤلفههای خلق دانش،ذخیرۀ،دانش،به کارگیری دانش،و انتقال و اشتراک دانشدر آموزش و پرورش شهر ملکان میباشد.
بررسی رابطۀ میان متغیرهای مستقل و وابسته از طریق همبستگی پیرسون (به تصویر صفحه مراجعه شود) چنانکه دادههای مندرج در جدول 2 نشان میدهد همۀ متغیرهای مربوط به عوامل سازمانیبه غیر از ساختار سازمانی با با تمام مؤلفههای عملکرد مدیریت دانش(خلق دانش،ذخیرۀدانش،به کارگیری دانش،و انتقال و اشتراک دانش)ارتباط مثبت دارند و این ارتباط از نظرآماری معنیدار است.
در مورد تأثیر فرهنگ سازمانی بر ذخیرۀ دانش نیز برمبنای دادههای مندرج در جدول 4 میتوان گفت که این متغیر در کنار متغیر فنآوری اطلاعات تأثیر قوی بر مؤلفۀ ذخیرۀ دانشعملکرد مدیریت دانش دارد.
در مورد تأثیر فرهنگ سازمانی بر انتقال و اشتراک دانش نیز برمبنای دادههای مندرج درجدول 6 میتوان گفت که این متغیر در کنار متغیر آموزش تأثیر قوی بر مؤلفۀ انتقال و اشتراکدانش عملکرد مدیریت دانش دارد.
در نهایت بررسی میزان تأثیر متغیرآموزش بر متغیر عملکرد مدیریت دانش مطابق جدول 6 نشاندهندۀ آن است که تأثیر این متغیر باضریب بتای 0/14 به همراه متغیرهای فرهنگ سازمانی و فنآوری اطلاعات،54 درصد تغییراتدر متغیر وابسته را پیشبینی میکند.
بررسی تأثیر این متغیر سازمانی برعملکرد مدیریت دانش و مؤلفههای آن نیز بیانگر آن است که مطابق جدول 1،این متغیربه استثنای متغیر خلق دانش،همبستگی مثبت معنیداری با سایر مؤلفهها دارد."