خلاصه ماشینی:
"دومین نکته مورد توجه در این زمینه این است که کارکنان توقع دارند که حداقل نیازهای اساسی آنان از پرداختها تأمین گردد در اینصورت مدیر باید بر مبنای اصل برابری حداقل نیازهای اساسی را برای کارکنان تأمین نموده و سپس فراتر از این نیازهای اساسی؛ پرداختیها را مبتنی بر شایستگی و عملکرد اشخاص انجام دهد در اینصورت است که افراد انگیزش مییابند تا عملکردی فراتر از استاندارها از خود نشان دهند.
چرایی توجه کارکنان به رعایت عدالت در سازمان بیش از سی سال تحقیق انجام شده بر روی مبحث عدالت در سازمانها، نشان میدهد که افراد بهشدت نسبت به رعایت عدالت در تخصیص پیامدها، رویههایی که به موجب آنها Nabatchi , Bingham, Good پیامدها تخصیص مییابند و رفتارهایی که با آنها صورت پدیرد، حساس هستند (امبروس، 2002: 705).
با این وجود بالا بودن ادراک عدالت رویهای باعث شده بود که آنان دارای تعهد سازمانی بالا بوده و دیدگاه مثبتی نسبت به سرپرستان از خود نشان دهند (کراپانزانو و همکاران، 2007: 42).
کراپانزانو و همکاران (2007) معتقدند که یک سیستم ارزیابی عملکرد مناسب که باعث ارتقای ادراک افراد از منصفانه بودن رویهای ارزیابی در سازمان میگردد باید دارای سه ویژگی باشد: اول اینکه افراد بدانند در چه زمانی و براساس چه معیارهایی ارزیابی میشوند و هچنین بهطور منظم نتایج ارزیابی به آنها بازخورد داده شود.
اما نکتهای که در اینجا وجود دارد این است که افراد در قضاوت درباره عادلانه بودن دریافتیهایشان نه تنها نسبت به منصفانه بودن آنچه دریافت میکنند بلکه به رویهای که از طریق آن این پیامدها تخصیص یافته (عدالت رویهای) و همچنین به رفتارمجریان در هنگام توزیع این پیامدها (عدالت مراودهای) نیز حساس هستند."