خلاصه ماشینی:
"نکتهی دیگری که همان جا از قلنم نویسنده میخوانیم اینکه شیخ حسن بلغاری،از معاریف و مشاهیر صوفیه آذربایجان نیز مرید و شاگرد همین بابا بوده است.
همان طور که پیشتر نیز گفته آمد، نویسنده در معنی کردن کلمات صوفیه با شیوهی توسل به سخنان مترادف و هممعنی آن در طول تاریخ تصوف،زبردست و خلاق باز مینماید،که یکی دیگر از مصادیق آن در همین بند با شرح تنبیه و تنزیه و تعریف و تقریر و توحید مد نظر خواجه عبد الرحیم،با استناد به کتاب جواهر القرآن غزالی،نمود یافته است.
مقصود از این بند،معرفی پیر حیران یا خواجه یوسف دهخوارقانی است؛که نویسنده در آن،به معرفی سرسری و شتابناک از وی بسنده نکرده و بدین ترتیب طی بحث مفصلی پیرامون مفهوم حیرت،یکی از خواندنیترین و جذابترین مواضع کتاب سیری در تصوف آذربایجان را رقم زده است.
در معرفی بیشتر وی از اهتمامش به متابعت نیز سخن رفته و جملاتی در این باره از او نقل شده است که پارهی اخیر آن قابل توجه مینماید: «بدان که هردعوی که او را دو گواه عدل از کتاب و سنت نباشد آن دعوی از بازیهای شیطان انس و جان باشد».
نه اینکه این شیخ نیز به احتمال فراوان،همچو مولانا شاگرد و پروردهی دیگر صوفی رازآمیز،شمس تبریز بوده است؟ نویسنده در بدایت این بند،به تفصیل شیخ حسن بلغاری را معرفی کرده است و به خصوص از دو تن از استادان معنوی او یاد میکند: شیخ محمد گازر خسروشاهی و خواجه شمسی الدین مراغی."