خلاصه ماشینی:
"همیلتون میگوید نمیتوان گفت که اصطلاح فراتجربی بر اصطلاحهای قبلی امتیاز دارد و در سطح جها کاربردپذیر است و به سختی میتوان گفت که این ماهیت متفاوت یعنی امیر غیرتجربی به هر صورتی که بتوان تصورش را کرد،در مورد همهی نظامهای اعتقادی که میتوان آنها را تحت شمول مفهوم دین قرار داد،دلالت پیدا میکند(همیلتون 1381:25-28) و بالاخره هورتون معتقد است که اشکالات اینگونه تعاریف گریزناپذیر است؛زیرا میکوشند تا آن کاری را که نمیتوان انجام (به تصویر صفحه مراجعه شود) داد،انجام دهند،یعنی هم بر چیزی دربارهی ماهیت و نحوهی وجود هستیهای دینی دلالت کنند و هم کاربردپذیری جهانی داشته باشند ...
او 9 جنبه را بهعنوان مشخصات دینساز بیان میکند: 1)اعتقاد به وجودات فوق طبیعی(خدایان)،2)تفکیک میان اشیای مقدس و غیرمقدس،3)اعمال و مناسکی که بر امور مقدس تکیه دارد،4)قانون اخلاقی که اعتقاد به مصوب بودن آن از ناحیه خدایان وجود داشته باشد،5)احساساتی که مشخصهی دینی دارند(خشیت، احساس رمز و راز،احساس گناه،پرستش)که بهنظر میآید در محضر امور مقدسه و در خلال انجام مراسم،سربرمیآورند و به تصورات مربوط به خدایان مرتبطند،6)دعا و دیگر صور ارتباط با خدایان،7) یک جهانبینی،یا یک تصویر عام از جهان بهعنوان یک کل،و مواقع فرد در آن،چنین تصویری تشخیص غایتی فراگیر برای جهان و اشاره به اینکه جایگاه فرد در آن چیست را نیز دربرمیگیرد،8)نظامی که و بیش کامل در مورد حیات فرد،که بر جهانبینی مبتنی است،9)یک گروه اجتماعی که امور فوق آنان را به هم پیوسته است."