چکیده:
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه سلامت عمومی و هوش هیجانی مدیران زن و مرد مدارس راهنمایی شهر تهران و ارتباط آن با رضایت شغلی معلمان آن مدارس انجام شد. روش: 61 مدیر مرد و 52 مدیر زن از مدارس راهنمایی نواحی 19گانه شهر تهران و 339 معلم زیر نظر همان مدیران بهصورت تصادفی انتخاب شدند. پرسشنامههای سلامت عمومی گلدبرگ، هوش هیجانی شرینک و رضایت شغلی قاسمی مورد استفاده قرار گرفتند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون، T مستقل و تحلیل واریانس دوعاملی استفاده شد. یافتهها: رابطه مثبتی بین سلامت عمومی و هوش هیجانی و رابطهای منفی بین سن و سلامت عمومی در مدیران مدارس وجود داشت. هوش هیجانی مدیران زن بالاتر از مدیران مرد بود. رضایت شغلی معلمان در مدارس دارای مدیران با هوش هیجانی بالاتر، بیشتر بود و جنسیت و هوش هیجانی مدیران، اثر تعاملی بر سلامت عمومی آنها داشتند. نتیجهگیری: سلامت عمومی با هوش هیجانی رابطه مثبت دارد و مدیرانی که از هوش هیجانی بالاتری برخوردارند، هم سلامت عمومی بالاتری دارند و هم در تعامل و ارتباط با معلمان، می توانند روابط بینفردی سالمتر و موفقتری برقرار نمایند.
خلاصه ماشینی:
"رابطه سلامت عمومی و هوش هیجانی مدیران و رضایت شغلی معلمان Relation between head master's general health and emotional intellignece and job satisfaction of teachers تاریخ دریافت:87/5/1 کورش بنی هاشمیان1،هادی بهرامی احسان*،منصور مؤذن2 کیده {IBمقدمه:پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه سلامت عمومی و هوشهیجانی مدیران زن و مرد مدارس راهنمایی شهر تهران و ارتباط آن بارضایت شغلی معلمان آن مدارس انجام شد.
از آنجا که درایران،در مورد رابطه این دو متغیر در مدیران مدارس،که درآموزش و پرورش نسل آینده کشور مؤثر هستند،تحقیقی صورتنگرفته است،مسلما نتایج حاصل از این پژوهش و پژوهشهایمشابه میتواند به شناسایی میزان هوش هیجانی مدیران و پیشبینی وضعیت سلامت عمومی آنها و در نتیجه بالا بردن سطحبازدهی و عملکرد مدیران در سازمانها،از جمله آموزش وپرورش در ایران کمک چشمگیری کند.
هوش هیجانی مدیران با رضایت شغلی افرادی که زیر نظرآنها هستند،رابطه مثبت دارد که این یافتهها با یافتههای حاصلاز تحقیقات بوگلر،پاکارد،گودسون،دیان دوران و کاتیال و آواستیهمسو است[4،11،24،26725].
بنابراین میتوان گفت،به طور کلی تشویق خلاقیت درمعلمان،دادن آزادی عمل در روشهای اداره مدرسه و تدریس،تعامل مثبت با معلمان و همدلی،تقویت عزت نفس در معلمان وایجاد فضای مناسب برای پیشرفت آنها توسط مدیران همگی ازویژگیهای هوش هیجانی بالا است که تماما از عوامل ایجادرضایت شغلی است.
اثر تعاملی هوش هیجانی و جنسیت مدیران مدارس بر سلامتعمومی آنان معنیدار بدست آمد،بدین معنی که،هوش هیجانیبالا در مردان باعث افزایش سلامت عمومی آنان میشود؛درحالیکه،در گروه زنان با افزایش هوش هیجانی،سلامت عمومیچندان تغییری نمیکند،که در نوع خود یافته نسبتا جدیدی بهحساب میآید.
The relationship between emotional intelligence,personality and effective leadership,Aust J Psychol."