چکیده:
مقدمه: هدف اصلی این مطالعه، بررسی مقایسهای تاثیر آموزش بهداشت بلوغ از طریق منابع موثق آموزش بلوغ بر رفتارهای بهداشتی دختران مقطع راهنمایی یکی از شهرکهای مسکونی منطقه یک شهر تهران بود. روش: این پژوهش، مطالعهای نیمهتجربی از نوع کارآزمایی میدانی است. جامعه و نمونه مورد مطالعه کلیه دانشآموزان دختر مقطع دوم راهنمایی (132 نفر) مدارس دولتی یکی از شهرکهای مسکونی شهر تهران بودند. ابتدا دانشآموزان پرسشنامه محققساخته را تکمیل کردند. آنگاه با برنامه آموزشی یکسان، تمامی دانشآموزان مورد آموزش قرار گرفتند. برنامه آموزشی با استفاده از روشهای آموزش چهره به چهره و بحث و گفتوگو طی یک جلسه حدودا 5/2ساعته برای گروهها اجرا شد. بعد از گذشت 3 ماه از پایان برنامه آموزشی، مجددا پرسشنامهها توسط دانشآموزان تکمیل شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها نیز از آزمونهای پارامتری و غیرپارامتری، T زوجی، مجذور کای و ANOVA استفاده شد. یافتهها: بین میانگین نمره کل رفتارهای بهداشتی، در مرحله قبل از مداخله، در سه گروه مورد تفاوتی وجود نداشت، ولی در مرحله بعد از آموزش، در سه گروه تفاوت معنیدار بود (05/0>p). همچنین، در مقایسه میانگین نمرات قبل و بعد در هر گروه، در هر سه گروه تفاوت معنیدار بود (05/0>p گروه مادران، 001/0>p گروه معلمان، 001/0>p گروه پرستاران). نتیجهگیری: آموزش از طریق پرستار بهداشت از آموزش از طریق مادران و معلمان موثرتر است و منجر به بهبود و ارتقای رفتارهای بهداشتی دختران نوجوان میشود.
خلاصه ماشینی:
"تاثیر آموزش بهداشت بلوغ از طریق منابع موثقبر رفتارهای بهداشتی دختران noitacude htlaeh ytrebup fo tceffE slrig fo sroivaheb htlaeh no secruos elbailer hguorht تاریخ دریافت:87/21/20 تاریخ پذیرش:89/1/31 اکرم مالکی*،مرجان دلخوش*، زهرا حاجی امینی1،عباس عبادی1، خدابخش احمدی2،امین اجلی3 چکیده {IBمقدمه:هدف اصلی این مطالعه،بررسی مقایسهای تاثیر آموزش بهداشتبلوغ از طریق منابع موفق آموزش بلوغ بر رفتارهای بهداشتی دختران مقطعراهنمایی یکی از شهرکهای مسکونی منطقه یک شهر تهران بود.
در نتیجه،پرداختن به مسایل و نیازهای آموزشی بهداشت دورانبلوغ نوجوانان(مانند آگاهی از بلوغ و تغییرات جسمی آن،تغذیهمناسب در این دوران و قاعدگی،اهمیت ورزش روزانه،بهداشتناحیه تناسلی و ازاله موهای زاید،خواب و استراحت،استحمام،طهارت،بهداشت قاعدگی،تمیزی پوست و درمان آکنه،درماندردهای قاعدگی و سندرم پیش از قاعدگی)و شناخت منابعاطلاعاتی سالم و اثربخش،به منظور آموزش این مسایل به آنها وتعیین موثرترین منابع اطلاعاتی برای آموزش،از اهمیت بسیارزیادی برخوردار است.
در این مطالعه از 9 حیطهمورد بررسی،آموزش ارایه شده از طریق منبع آموزشی"مادران"در حیطههای"استفاده از پد بهداشتی"،"تغذیه"و کنترل دردهای"دوران عادت ماهیانه"موثر بوده و منجر به بهبود رفتار بهداشتیدختران در حیطههای مذکور شد که در این رابطه،مطالعه انوشه[32]،اسکندری[41]و فراهانی[42]نیز با این نتایج همخوانیدارند.
از 9 حیطه مورد بررسی،آموزش ارایه شده از طریق منبع آموزشی"معلمان"در حیطههای"بهداشت پوست"،"بهداشت لباس زیر"،"بهداشت ناحیه تناسلی"،"استفاده از پد بهداشتی"،"تغذیه"و"کنترل دردهای دوران عادت ماهیانه"موثر بوده و منجر به بهبودرفتارهای بهداشتی دختران در حیطههای مذکور شد.
نتیجهگیری ارایه آموزشهای بهداشت دوران بلوغ از طریق منابع آموزشیموثق میتواند در بهبود و ارتقای رفتارهای بهداشتی نوجواناندختر موثر واقع شود و در این میان،نقش پرستار بهداشت از دیگرمنابع آموزشی موثرتر است.
[noitatressid]nakadrA ni slrig rof sloohcs yramirp [naisreP]1998;ytisrevinU serradoM tayibraT:narheT 48-noitacude htlaeh laudividni fo elor ehT.
[noitatressid]zawhA fo sloohcs yramirp ni srehcaet [naisreP];ytisrevinU serradoM tayibraT:narheT 49-ytinummoc dna ylimaF."