چکیده:
مقدمه: توجه به احساس بهزیستی یا رضامندی افراد و رابطه آن با خلاقیت امری ضروری است. موفقیت فعالیتهای دانشجویان نیز میتواند تا حد زیادی به دارابودن احساس رضامندی از کیفیت زندگیشان و نیز خلاقیت آنها بستگی داشته باشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین خلاقیت و بهزیستی ذهنی در دانشجویان دانشگاه الزهرا(س) انجام شد. روش: این پژوهش همبستگی روی 300 نفر از دانشجویان دانشگاه الزهرا(س) که در سال 1388 به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند، انجام شد. برای ارزیابی خلاقیت از پرسشنامه خلاقیت عابدی و برای سنجش بهزیستی ذهنی از پرسشنامه بهزیستی ذهنی بزرگسالان که ابعاد هیجانی، روانشناختی و اجتماعی بهزیستی ذهنی را ارزیابی میکند، استفاده شد. دادهها با استفاده از آمار توصیفی، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گامبهگام با نرمافزار SPSS 13 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: میان خلاقیت و بهزیستی ذهنی (46/0= r ؛ 01/0>p) رابطه معنیداری در جهت مثبت وجود داشت. در تحلیل رگرسیون گامبهگام از میان مولفههای خلاقیت، سیالی بههمراه انعطافپذیری در مجموع 25% واریانس بهزیستی ذهنی را به خود اختصاص دادند. سایر مولفههای خلاقیت نقش مهمی در پیشبینی بهزیستی ذهنی و ابعاد آن نداشتند. نتیجهگیری: داشتن روحیهای شاد و رضایت از شرایط زندگی میتواند بر ایجاد اعمال و بینشهای نو و اصیل تاثیر مهمی داشته باشد. همچنین هیجانهای مثبت خود میتوانند از همین اعمال و بینشهای نو خلق شوند.
خلاصه ماشینی:
"رابطه خلاقیت و بهزیستی ذهنی در دانشجویان Relationship between creativity and subjective well-being in university students تاریخ دریافت:88/6/18 Accepted:2009/05/01 مهرانگیز پیوستهگر؟؟ ،الهام دستجردی1،غلامرضا دهشیری2 کیده {IBمقدمه:توجه به احساس بهزیستی یا رضامندی افراد و رابطه آن با خلاقیتامری ضروری است.
از آنجا که دانشگاه نهادی است که خلاقیت و بهزیستی ذهنیدانشجویان نقش بهسزایی در رشد و پیشرفت آن و به تبع آنجامعه دارد و موفقیت فعالیتها و تلاشهای دانشجویان نیزمیتواند تا حد زیادی به دارا بودن احساس رضامندی از کیفیتزندگیشان و نیز خلاقیت آنها بستگی داشته باشد.
جدول 3)آزمون رگرسیون گام به گام برای پیشبینی بهزیستی ذهنی و ابعادآن از طریق مولفههای خلاقیت (به تصویر صفحه مراجعه شود) حث نتایج این مطالعه نشان داد که بین خلاقیت و بهزیستی ذهنیرابطه همبستگی معنیداری در جهت مثبت (p<0/01r-0/46) میدهد.
پژوهشها نشان میدهد که افراد دارای سطح بهزیستی ذهنیبالا،رفتارهای انعطافپذیر بیشتری از خود بروز میدهند و روابطبهتری را با دیگران ایجاد میکنند و به قئول فورگاس و آیزن[12]این رفتارهای انعطافپذیر باعث حل بهتر مساله و درکبهتر شرایط میشوند.
نتایج ضریب همبستگی پیرسون در مورد وجود رابطه بینخلاقیت و بهزیستی هیجانی در دختران دانشجو(فرضیه فرعیاول)،نشان داد بین خلاقیت و بهزیستی هیجانی همبستگیمعنیداری در جهت مثبت وجود دارد (p<0/01r-0/23) .
با توجه به مطالب گفته شده میتوان گفت دو مولفه دیگرخلاقیت(ابتکار و بسط)نیز باید در پیشبینی بهزیستی ذهنی وابعاد آن نقش موثری میداشتند،زیرا افراد دارای سطح بهزیستیبالا،نسبت به افراد دارای سطح بهزیستی پایینی،دیدیهمهجانبهتر نسبت به مسایل پیرامون خود دارند و میتوانند عقایدو ایدههای خود را بسط و گسترش داده و در نتیجه الگوهای جدیدی از تفکر ارایه دهند.
Students compare the psychological profile of creative disciplines of basic sciences and arts in public universities in Tehran[dissertation]."