چکیده:
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثر برنامه میان مدت به منظور مداخله در فرایند هویتیابی و کاهش مشکلات مربوط به هویتیابی طراحی و اجراء گردید. روش: از بین 500 دانشجوی سال اول، 75 دانشجو دارای مشکلاتی در زمینه هویتیابی بودند که از بین آنها 24 دانشجو که آمادگی همکاری در این طرح را داشتند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 12 نفری بهعنوان گروه آزمایشی و گواه جایگزین شدند. سپس برنامههای مداخله طی 8 ماه و در 10 جلسه اجرا شد. پرسشنامه سبکهای هویت برزونسکی و پرسشنامه چند محوری بالینی میلون 3 برای اندازهگیری سبکهای هویت و مشکلات روانشناختی قبل و بعد از مداخله در مورد آنها اجرا شد. یافتهها: براساس نتایج بهدست آمده برنامه مداخله در بهبود تعهد دانشجویان، کاهش علائم اختلال شخصیت مرزی و اختلال شخصیت ضداجتماعی اثرگذار بود و در سایر موارد اثر معناداری نداشت. نتیجهگیری: براساس این نتایج میتوان از روش ارائهشده در شرایط مشابه، برای پیشگیری و کاهش مشکلات روانشناختی، به ویژه در اختلالات شخصیت مرتبط با سردرگمی در هویت استفاده کرد.
خلاصه ماشینی:
"مجله علوم رفتاری دروه 6،شماره 2،تابستان 1391 صفحات:196-189 Journal of Behavioral Sciences Vol,6,No. 2,Summer 2012 Page:189-196 تاثیر مداخله در فرایند هویتیابی در بهبود مشکلات هویتو سلامت روانی دانشجویان Effect of intervention in identity processing on improving identity problems and mental health of university students تاریخ دریافت:1389/12/25 تاریخ پذیرش:1390/12/6 مرتضی امیدیان* کیده {IBمقدمه:پژوهش حاضر با هدف تعیین از برنامه میانمدت به منظورطراحی و اجراء گردید.
با توجه به رابطه اختلالدر هویت با شماری از مشکلات رفتاری و روانی[5،9 و11]،بهبود هویت به عنوان یک هدف درمانی برای شماریاز پژوهشها مورد توجه قرار گرفته است،که از آن جملهمیتوان به بررسی اثربخشی مشاورۀ گروهی در کاهشٰ&%02019FROG020G% بحران هویت در دانشآموزان دختر در شهر اصفهان[17]،واستفاده از روش واقعیت درمانی به همین منظور در کرجاشاره کرد[18].
بهعبارت دیگر مسئله مورد بررسی در این پژوهش،بررسیاین موضوع بود که آیا برنامههای پیشنهادی مداخله درهویت موجب بهبود فرایند اکتشاف و تعهد و به دنبال آنکاهش مشکلات روانشناختی و اختلالات در دانشجویانمیشود؟ وش روش به کار گرفته شده در این پژوهش از نوع نیمه تجربیاست و طرح به کار گرفته شده از نوع طرح گروه گواه وگروه آزمایشی با پیشآزمون و پسآزمون است.
در رابطه با این نکته که برنامههای مداخله در هویت موجببهبود فرایند تعهد در هویتیابی دانشجویان در مقایسه باگروه گواه میشود،نتایج مربوط به پیش از مداخله،نشانداد که تفاوت معناداری بین گروه و آزمایشی قبل ازاجرای برنامه وجود ندارد.
SCi J Foren Med. 2005;1(37):37-40[Persian] 20-Kalia,L,Effect of group counselling based on reality therapy on identity crisis in students of guidance schools."