چکیده:
پژوهش با هدف کلی ارزشیابی برنامه ی درسی اجرا شده ی درس مطالعات اجتماعی آموزش متوسطه شاخه ی نظری با تاکید بر مدل روبیتایل انجام شده است. این پژوهش به روش توصیفی از نوع پیمایشی انجام گرفت و جامعه ی آماری آن دربرگیرنده ی تمامی دبیران مرد و زن درس مطالعات اجتماعی آموزش متوسطه شاخه ی نظری در استان گیلان به تعداد 272 نفر بود. حجم نمونه ی پژوهش 165 نفر بوده که به روش تصادفی خوشه ای گزینش شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته ی 29 گویه ای بوده است . در زمینه ی روایی پرسشنامه، تاکید پژوهشگران بیش تر بر روایی محتوایی بوده که قضاوت و تایید متخصصین و همچنین مشورت با جمعی از دبیران این امر را ممکن نمود. پایایی پرسشنامه براساس آزمون آلفای کرونباخ 82/0 محاسبه گردید. جهت تحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی که دربرگیرنده ی فراوانی، درصد و میانگین بود و همچنین از روش آمار استنباطی آزمون خی دو استفاده شد. نتایج این پژوهش بیانگر آن بود که برنامه ی درسی اجرا شده ی درس مطالعات اجتماعی آموزش متوسطه شاخه ی نظری؛ 1- با هدف های نظام آموزشی متناسب است. 2- شرایط و امکانات متناسب را به میزان کمی در اختیار دانش آموزان گذارده است. 3- به میزان کمی به تفاوت های فردی دانش آموزان توجه دارد. 4- به موفقیت تحصیلی دانش آموزان توجه دارد. 5- به میزان کمی اثربخشی لازم را داشته و نیازمند فعالیت های جبرانی است.
خلاصه ماشینی:
"جدول ٣ - محاسبه خی دو پرسش سوم Fo Fe O-E (O-E)2 (O-E)2/E خیلی زیاد 302/76 -17/4 30/4 13 9/96 زیاد 2/6 30/4 33 6/76 0/22 متوسط 243/4 15/6 30/4 46 8 کم 7/6 30/4 38 57/8 1/9 خیلی کم 70/56 -8/4 30/4 22 2/32 ,α= %5 df =4 x02=22/4> x2=9/49, براســاس نتــایج منــدرج در جــدول شــماره ی ٣ ، چــون مقــدار خــی دو محاســبه شــده (٢٢/٤= x٠٢) از مقدار خی دو جدول (٩/٤٩= x٢) با درجه آزادی ٤ و احتمـال خطـای ٥% بزرگتر است ، بنابراین با اطمینان ٩٥% می توان نتیجه گرفت که به لحاظ آماری بین دیدگاه دبیـران پیرامون توجه به تفاوت های فردی دانش آموزان در برنامه ی درسی اجـرا شـده ی درس مطالعـات اجتماعی آموزش متوسطه شـاخه ی نظـری تفـاوت معنـادار وجـود دارد، ولـی در مجمـوع ٣٩/٥% دبیران به میزان کم و خیلی کم به این پرسش پاسخ داده اند، یعنی این که تعداد زیـادی از دبیـران بر این باورند که برنامه ی درسی اجرا شده ی درس مطالعات اجتماعی آموزش متوسـطه شـاخه ی نظری به میزان کمی به تفاوت های فردی دانش آموزان توجه دارد بـه بیـان دیگـر ایـشان بـر ایـن باورند که برنامه ی درسی اجرا شـده ی درس مطالعـات اجتمـاعی نظـام جدیـد آمـوزش متوسـطه شاخه ی نظری، در شـناخت اسـتعدادهای دانـش آمـوزان، ارائـه ی روش هـای تـدریس متناسـب ، هماهنگی با توانایی های ذهنی دانش آموزان متوسط کلاس و ارائه ی فعالیت های ویژه برای دانش آموزان دیرآموز و دانش آموزان تیزهوش، تا حد کمی موفق بوده است ."