چکیده:
در سال های اخیر آموزش مهارت های زندگی به دلیل نقش و اهمیت آن در تقویت رفتارهای سازگارانه و مثبت، و آماده کردن افراد برای مواجهه اثرگذار با چالش های زندگی از طرف نظام های آموزشی رسمی مورد توجه قرار گرفته است. تدوین برنامه ی درسی بر اساس یک الگوی متناسب با نیازهای فراگیران و ماهیت موضوع می تواند نقش اساسی در تحقق هدف های آموزش مهارت های زندگی داشته باشد. در این مقاله الگوی بهینه ی برنامه ی درسی مهارت های زندگی برای دوره ی ابتدایی معرفی می شود. روش انجام تحقیق ترکیبی از روش های پیمایشی و تحلیلی- استنتاجی بوده است. به طوری که پس از شناسایی نیازهای آموزشی به صورت پیمایشی، به شیوه ی تحلیلی و استنتاجی الگوی موردنظر طراحی شد و اعتبار آن از نظر متخصصان مورد قبول قرار گرفت. نتیجه ی مطالعه نشان داد که الگوی بهینه ی برنامه ی درسی مهارت های زندگی برای دوره ی ابتدایی از نظر ساختار و سازماندهی محتوا به صورت تلفیقی، از نظر هدف مبتنی بر نیازهای روزمره ی دانش آموزان، از نظر محتوا روش کاری، از نظر راهبردهای تدریس مبتنی بر الگوهای تعامل اجتماعی و رشد ویژگی های شخصی، و از نظر ارزشیابی مبتنی بر روش های کمی و کیفی بررسی عملکرد دانش آموزان می باشد.
In recent years، education for the skills due to its role and significance in promoting adaptive and positive behavior and the past its may play in preparing individuals to face life challenges، has received due attention by educational systems. Developing a curriculum based on a model commensurate white students needs may facilitate the requisition of the goals of education for life skills. In this article an optimal model of a curriculum for teaching life skills to elementary schools will be proposed. The methodology employed is a combination of survey analytical inferential method. For identifying educational needs of the objects via a survey method، the optimal model is developed through the use of analytical inferential method. The validity of the approach was confirmed by expects. The findings of the study indicate that the proposed optimal model should: 1) be integrate small from the point of view of content and streamline; 2) reflect everyday needs of student in term of goals; 3) be based on social interaction with regard to methodology of instruction and the development of personality traits; and 4) involve both quantitative and qualitative methods in evaluation.
خلاصه ماشینی:
"تاریخ دریافت مقاله:1388/05/02 تاریخ بررسی مقاله:1388/07/10 تاریخ پذیرش مقاله:1388/09/26 مجله علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز تابستان 1389،دورهی ششم،سال 17-2 شمارهی 2،ص ص:63-5 الگوی بهینهی برنامهی درسی مهارتهای زندگی برای دورهی ابتدایی یوسف ادیب{o*o} چکیده {IBدر سالهای اخیر آموزش مهارتهای زندگی به دلیل نقش و اهمیت آن در تقویت رفتارهای سازگارانه و مثبت،و آماده کردن افراد برای مواجهه اثرگذار با چالشهای زندگی از طرف نظامهای آموزشی رسمی مورد توجه قرار گرفته است.
نتیجهی مطالعه نشان داد که الگوی بهینهی برنامهی درسی مهارتهای زندگی برای دورهی ابتدایی از نظر ساختار و سازماندهی محتوا به صورت تلفیقی،از نظر هدف مبتنی بر نیازهای روزمرهی دانشآموزان،از نظر محتوا روش کاری،از نظر راهبردهای تدریس مبتنی بر الگوهای تعامل اجتماعی و رشد ویژگیهای شخصی، و از نظر ارزشیابی مبتنی بر روشهای کمی و کیفی بررسی عملکرد دانشآموزان میباشد.
{o(1)- noitacude slliks efil o} {o(2)- droflliW o} {o(3)- sserK & sailE o} {o(4)- yenwoP o} {o(5)- oettamiD o} {o(6)- odalleT o} {o(7)- nyL o} {o(8)- yrneG & htimS o} &%09002HCOG090G% تقسیمبندیهای گوناگون از مهارتهای زندگی به عمل آمده است.
با توجه به آنچه ذکر شد و با لحاظ کردن واقعیتهای نظام آموزشی کشور که در آن بطور تقریبی رویکرد موضوعهای مجزا و مؤلفههای مربوط به آن مانند(زمان قطعه قطعه شده) حاکمیت دارد،سه نوع روش سازماندهی تلفیقی برای الگوی بهینه برنامهی درسی مهارتهای زندگی پیشنهاد میشود.
در الگوی پیشنهادی دوم برای ارایهی مهارتهای زندگی از ظرفیت برنامههای درسی موجود استفاده میشود؛که این الگو نیز از پشتوانهی نظری و تجربی کافی برخوردار است.
loohcs elddim eht ni noitomorp htlaeh ot hcaorpa gnikniht lacitirc A :tnempoleved slliks efil dna gnikam noisiced laicoS ."