چکیده:
پژوهش حاضر با هدف مقایسه ی عملکرد تحصیلی و اضطراب امتحان دانش آموزان پایه ی سوم ابتدایی تحت پوشش طرح ارزشیابی توصیفی با دانش آموزان مدرسه های ابتدایی عادی شهر اهواز در سال تحصیلی 86-1387 انجام گرفت. جامعه ی آماری تحقیق، دانش آموزان پایه ی سوم ابتدایی در سه ناحیه ی (1، 2 و 4) شهر اهواز بودند. روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله یی بود و در کل 150 دانش آموز پایه ی سوم از 6 مدرسه در این تحقیق شرکت داشتند. در این تحقیق از پرسشنامه ی اضطراب امتحان اهواز و آزمون های پیشرفت تحصیلی ریاضی و علوم برای اندازه گیری متغیرهای مورد مطالعه استفاده شد. تحلیل داده ها نشان داد که بین پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایه ی سوم ابتدایی در درس ریاضی با توجه به نوع ارزشیابی (توصیفی یا ملاک نمره یی) تفاوت معنی داری وجود دارد؛ و دانش آموزان مشمول طرح ارزشیابی توصیفی، عملکرد بهتری در درس ریاضی داشته اند. این الگوی تفاوت در رابطه با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایه ی سوم ابتدایی در درس علوم معنی دار نبود. یعنی ارزشیابی توصیفی بر عملکرد دانش آموزان در درس علوم اثری نداشته است. نتیجه این تحقیق نشان داد بین میزان اضطراب امتحان دانش آموزان با توجه به نوع ارزشیابی (توصیفی یا ملاک نمره یی) تفاوت معنی داری وجود دارد؛ و ارزشیابی توصیفی در کاهش میزان اضطراب امتحان دانش آموزان مشمول این طرح اثر مثبت داشته است.
This research which is an exercise in the field of descriptive evaluation aimed at composing the academic achievement and test anxiety of third grade students of Ahvaz elementary schools in academic year of 1386/1387 (2007/2008) the statistical universe of the study consisted of 3rd grade students enrolled in the primary schools of three educational districts of Ahvaz. (districts 1، 2، 4). Sampling method used was multi-stage random sampling and، on the whole، 150 students participated in this study. To collect data Ahvaz anxiety questionnaire and achievement tests in math and science were used. Data analysis showed that there was a significant difference between the performance in mathematics of 3rd grade students on account of the type of evaluated by use of descriptive method had a better performance. However، this was not the case regarding the science performance of the students، indicating that description evaluation had no effect on the student's performance in science. Results also showed that student's test anxiety proved to be significantly different under the two regimes of evaluation tended to reduce test anxiety of students participating in this study.
خلاصه ماشینی:
"لذا موضوع اصلی تحقیق آنست که تا چهاندازه اجرای طرح مذکور در مقطع ابتدایی شهرستان اهواز بر عملکرد تحصیلی و اضطراب امتحان دانشآموزان پایهی سوم ابتدایی تحت پوشش طرح ارزشیابی توصیفی در مقایسه با دانشآموزان مدرسههای ابتدایی عادی شهر اهواز اثر داشته است؟ پیشینهی تحقیق ارزشیابی توصیفی به عنوان رویکرد جدید که برگرفته شده از تجارب بینالمللی است، موضوع مطالعههای مختلف بوده است(استیگینز{o1o}،2005؛بری{o2o}،2005؛ترز{o3o}،2002؛شپرد{o4o}، 2000؛بلک و ویلیام{o5o}،1998؛اسکریون{o6o}،1967).
(به تصویر صفحه مراجعه شود) بحث و نتیجهگیری نتیجههای به دست آمده برای فرضیهی 1 نشان میدهد،بین پیشرفت تحصیلی ریاضی دانشآموزان تحت پوشش طرح ارزشیابی توصیفی با دانشآموزان مدرسههای عادی تفاوت معنی داری وجود دارد؛و دانشآموزان مشمول این طرح عملکرد بهتری در درس ریاضی داشتهاند.
مطالعهی گذشتهی ین موضوع در داخل و خارج از کشور و همچنین بررسی گزارش ناظران طرح و نظر معلمان،مدیران،والدین و دیگر تحلیلگران نظام آموزشی که به منظور بررسی این پژوهش مطالعه شده،گویای آنست که به طور کلی طرح ارزشیابی کیفی-توصیفی با توجه به ویژگیهای آن(از جمله توجه به ویژگیهای اجتماعی-عاطفی،سطحهای مختلف یادگیری،استفاده از ابزارهای مختلف و متناسب،کاهش اضطراب و توجه به سلامت روانی، توجه به عملکرد،توجه به همهجانبهنگری و انعطاف در تعریف پیشرفت تحصیلی و سرانجام توجه به هدفها و معیارهای تعلیم و تربیت و برنامههای درسی دانشآموزان)در ارزشیابی آنها که در مقایسه با ویژگی الگوهای رایج ارزشیابی پیشرفت تحصیلی(که محور اصلی آنها بر مقایسهی دانشآموزان با توزیع عادی کلاس درس و وضعیت دیگر دانشآموزان مبتنی بر رقابت است که با خود هیجانها و اضطرابهای کاذب و غفلت از هدفهای و معیارهای اصلی برنامهها و مواد درسی را به همراه دارد)با استقبال و توجه روبرو شده و به عنوان یک طرح ضروری و مهم تلقی و خوانده شده است."