چکیده:
هدف اساسی این مقاله تعیین عاملهای تشکیلدهندهی بهسازی اعضای هیات علمی در یک محیط علمی پژوهشی (مطالعه موردی جهاد دانشگاهی) میباشد. برای این منظور به جهت ویژگیهای خاص جهاد دانشگاهی در این تحقیق از روش تحقیق کیفی، نظریهی داده بنیاد، و با مصاحبه با 17 نفر از اعضای هیات علمی به بررسی مولفههای بهسازی اعضای هیات علمی در قالب الگوی بهسازی استفاده شد. یافتههای تحقیق نشان میدهد که برای بهسازی اعضای هیات علمی حداقل میباست به سه مولفهی اساسی توجه نمود. این مولفهها عبارتند از: بهسازی حرفهیی، بهسازی سازمانی و بهسازی فردی. در ضمن عاملهایی نیز بر بهسازی اعضای هیات علمی تاثیر میگذارند و شرایط زمینهیی نیز بر ایجاد شرایط موجود - که کمتر بهبود یافتگی نهادی است - موثر میباشد. در صورت اجرای برنامهی بهسازی نیز پیامدهای فردی، سازمانی و اجتماعی بر اعضای هیات علمی مترتب خواهد بود؛ که در این مقاله به آنها اشاره شده است.
خلاصه ماشینی:
پیشینهی پژوهش برخی از صاحب نظران معتقدند که بهسازی اعضای هیأت علمی، بخشی از بهسازی کارکنان - Development محسوب میشود، و به عنوان زیر مجموعهیی از مدیریت منابع انسانی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی تلقی میگردد (لالر وکینگ، 2000).
دوم اینکه اعضای هیأت علمی همیشه باید ارزیابی شده و این برنامهها به عنوان بازخورد - POD - Lower & King - Guff - Stinert ارزیابی، به ارتقای آنان کمک شایانی خواهد نمود.
ابزار تحقیق برای این منظور با 17 نفر از اعضای هیأت علمی با سابقهی جهاد دانشگاهی مصاحبه عمیق صورت گرفت؛ و با استفاده از مصاحبهی نیمه ساختار یافته 1 ، نظر افراد و دادههای مورد نیاز گردآوری شد.
از این مهمتر به دلیل خوداتکا بودن جهاد دانشگاهی، و عدم استفاده از بودجههای دولتی، در قوانین موجود برای ارتقای اعضای هیأت علمی تأکید بسیار زیادی بر انجام طرحهای پژوهشی شده است.
الزام تأمین مالی که موجب تبدیل جهاد به یک سازمان خوداتکاء شده، باعث ایجاد شرایطی شده است که مدیران و سیاستگذاران جهاد دانشگاهی برای اجرای برنامههای بهسازی اعضای هیأت علمی از خود عزمی را نشان نداده و اعضای هیأت علمی به صورت روزمره به انجام فعالیتهای پژوهشی اقدام نمایند.
در اصل نگرش هزینه کردن برای رشد و ارتقا و بهسازی اعضای هیأت علمی به عنوان سرمایهگذاری در سازمان مورد مطالعه (جهاد دانشگاهی) هنوز نهادینه نشده است؛ و در بسیاری از موارد برای کاهش هزینههای سازمان از این هزینهها صرف نظر نموده و به سایر موارد که از نظر مدیران در اولویت قرار دارد پرداخته میشود.