چکیده:
تلفیق برنامه درسی به معنای ارتباط دادن و درهم آمیختن محتوای برنامه درسی به منظور انسجام تجارب یادگیری فراگیران است. بررسی منابع تخصصی موجود در این زمینه، حاکی از آن است که تلفیق برنامه درسی همواره به شکل یکسان و واحد صورت نگرفته و طراحی برنامه درسی تلفیقی به روشهای گوناگون انجام شده است. کثرت و تنوع مفهوم تلفیق در حوزه برنامه درسی باعث پیچیده شدن این مفهوم و منجر به بروز دشواریهایی در قلمرو آن گردیده است. در این مقاله، به بیش از بیست نمونه از این دسته بندیهای مختلف از رویکردهای تلفیق اشاره شده و، در پایان، دسته بندیهای گوناگون، تحت عنوان سه محور اساسی، آورده شدهاند که این خود حاکی از یک جمعبندی کلی در این زمینه است.
خلاصه ماشینی:
"sessecorP (به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل 1-تلفیق از طریق فرایندها 6-تلفیق با استفاده از مضمون یا موضوع20:این نوع تلفیق زمانی اتفاق میافتد که مسئلههای واقعی(که ماهیت موضوعی یا رشتهای ندارند)یا موضوعها و پرسشهای مورد علاقۀ یادگیرندگان محور سازماندهی برنامه درسی قرار میگیرند و،بهطور طبیعی،زمینۀ استفاده از حوزههای محتوایی گوناگون در بررسی و مطالعۀ این مسائل یا موضوعها فراهم میشود.
yranilpicsidretnI 5-الگوی روز تلفیق شده25:در این الگو،پرسشها و علایق یادگیرندگان محور طراحی برنامه درسی است و یک روز کامل در اختیار یادگیرندگان قرار میگیرد تا در مورد فعالیتهای خود در کلاس تصمیمگیری کنند.
شوماخر76پیوستار رویکردهای برنامه درسی تلفیقی را در پنج سطح مشخص میکند: 1-برنامه درسی مجزا:همانطور که پیش از این بیان شد،این رویکرد همان مدل سنتی رشتههای مجزاست کهبه صورت مستقل از یکدیگر تدریس میشود یادگیرنده در یک روز به شش یا هفت کلاس درس حرکت میکند که از نظر مفهومی به یکدیگر مربوط نمیشوند.
پیوستار تلفیق از نظر شوماخر به شکل زیر است: (به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل 13:پیوستار تلفیق شوماخر(به نقل از فیندلی،2000) ربکا برنز79نیز طرحهای برنامه درسی تلفیقی را بر روی یک پیوستار ارائه میکند: 1-رشتههای موازی:جی کوبز رشتههای موازی را توالی مجدد محتوایی که از رشتههای مختلف گرفته میشود،میداند.
(شکل 14) (به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل 14-پیوستار تلفیق برنامه درسی هانتلی(هالباخ،2000،ص 25) جمعبندی انواع رویکردهای تلفیق برنامه درسی انواع رویکردها و الگوهای برنامه درسی تلفیقی را میتوان از سه محور تحلیلی اساسی مورد بررسی قرار داد،که عبارتند از: 1)شناسایی رویکردها براساس ماهیت ارتباط بین رشتهها و مرکز(محور) سازماندهی:در این دستهبندی بین رویکردهای چندرشتهای،میانرشتهای و فرارشتهای تفاوت قائل میشوند(جدول شماره یک).
eekuawliM-nisnocsiW fo ytisrevinU ehT,noitatressiD;loohcS elddiM A ni noitargetnI mulucirruC fo ecitcarP dna esimorP;)0002(."