خلاصه ماشینی:
"اختلاف میان شیعهی امامیه و دیگر فرقههای اسلامی، در اصل قضیهی مهدویت نیست؛ زیرا، تمامی مسلمانان - جز گروهی اندک - باور دارند که خدای متعال، از میان اهل بیت رسول اللهصلی الله علیه وآله ((مهدی)) را برای انقلاب جهانی بزرگی در زندگی مردمان ذخیره کرده است، تا بشریت را نجات دهد.
(18) چه گونه باز میخواهند طاغوت را حکم خود گمارند، در صورتی که مأمور بودند بدان کافر شوند؟!(19) پس از آگاهی از مطلب گذشته، میگوییم، تنها تفسیر برای این روایات، آن است که امامیه میشناسد و بدان معتقد است؛ یعنی، پس از در گذشت رسول اللهصلی الله علیه وآله، امامت در اهلبیتعلیهم السلام ادامه داشته و با وفات امام حسن عسکریعلیه السلام، قطع نشده است.
(30) ترمذی، در کتاب الفتن، باب ((ما جاء فی الخلفاء)) از سنناش، به نقل از جابر بن سمره میگوید: رسول اللهصلی الله علیه وآله فرمود: ((پس از من، دوازده امیر خواهد بود.
ابو داوود در سنن، به نقل از جابر بن سمره میگوید: شنیدم رسول اللهصلی الله علیه وآله فرمود: ((با دوازده خلیفه، این دین، پیوسته، عزتمند خواهد بود.
چند نکته دربارهی این حدیث 1- تردیدی نیست که حدیث ((اثنا عشر خلیفة)) از رسول اللهصلی الله علیه وآله است که شیعه و سنی از طرق بسیار، آن را روایت کردهاند.
اما آنانی که مسئلهی غیبت و انتظار امام را میپذیرند، مانند اسماعیلیه، اینان نیز نمیتوانند تفسیری درست از این چهار گونه احادیث نشان دهند؛ زیرا، اعتقادشان، مطابقت با دستهی چهارم، یعنی روایاتی که صراحت دارد شمار خلفای رسول اللهصلی الله علیه وآله پس از ایشان، دوازده امام یا امیر است، ندارد."