خلاصه ماشینی:
"پس منتظر امت خود منتظر است؛ یعنی، چشم به راه فرشتهی حق است که در رسد و پیام قیام را برساند و او را به ظهور فراخواند تا او در پهنهی آشکار زندگی، گام گذارد و رستاخیز خویش را بیاغازد و انقلابی اصولی و فراگیر در کار زندگی انسان درافکند و آن همه کوششهای نافرجام برای ساختن جامعهی انسانی را به فرجامی راستین برساند و رسالت الهی خویش را که برای آن ذخیره شده است، به انجام برد.
آن چه موجب دعوی محمد احمد گردید، بهطور عمده، به این شرح است: الف) انتظار اکثر مسلمانان و از آن جمله مردم سودان برای ظهور مهدیعلیه السلام؛ ب) اعتقاد شیوخ قبایل و فقهای سودان بر این که مهدیعلیه السلام از میان آنان ظهور خواهد کرد.
(15) 8- در ایران نیز در سال 1265 قمری، یکی از شاگردان سید کاظم رشتی به نام سید علی محمد شیرازی، خود را نماینده و باب امام زمانعلیه السلام دانست و پس از این که گروهی به او گرویدند، دعوی مهدویت کرد.
با تفحص در کتاب صحیفهی نور، سخنان ارزندهای از حضرت امام خمینیقدس سره، بنیانگذار جمهوری اسلامی، دربارهی انتظار حضرت بقیةالله(عج) به چشم میخورد که دلالت بر این میکند که این مرد بزرگ زمان، خود را به عنوان یک خدمتگزار و سرباز امام زمان(عج) در عصر انتظار معرفی کرده و هدف انقلاب اسلامی را زمینه سازی برای ظهور آن حضرت میداند؛ زیرا، هدف از تشکیل حکومت اسلامی، گسترش اهداف دین برای رسیدن به حکومت واحد جهانی بوده است.
در اندیشهی مهدویت، لازمهی انتظار، ایجاد زمینهی ظهور و انجام دادن اصلاحات سیاسی و اجتماعی و آماده کردن جامعه برای پذیرش انقلاب جهانی امام مهدی(عج) و تحولات اساسی است."