چکیده:
قربانی جرم از جمله عناصر و کنشگران پدیده ی مجرمانه و یکی از عوامل مهم تعیین کیفر در نظام های کیفری است. ویژگی ها و خصوصیات قربانی جرم همواره در تعیین کیفر مورد توجه بوده و هست. به رغم تصریح قوانین و ادعای مجریان عدالت کیفری بر تساوی افراد در برابر قانون، امروزه مذهب و نژاد قربانی جرم، در قوانین کیفری و رویه ی مجریان عدالت کیفری عاملی اساسی در تعیین کیفر است. این خصوصیات گاه به عنوان عاملی مشدد و گاه به عنوان عاملی مخفف کیفر عمل می کنند. در این نوشتار تلاش شده است با مراجعه به قوانین کیفری و رویه ی قضایی ایران و انگلیس به تاثیر مذهب و نژاد قربانی جرم در تعیین کیفر پرداخته شود
خلاصه ماشینی:
"نظام حقوقی ایران مداقه در قوانین موضوعه ایران،حکایت از آن دارد که در این قوانین،به طور مشخص ارتکاب جرم با انگیزهی نژادی،عاملی مشدده برای تعیین میزان مجازات محسوب نمیشود؛به گونهای که،فارغ از مقررات کلی6ناظر بر تشدید مجازات، عنوان مذکور به طور مستقل عاملی برای تشدید مجازات محسوب نمیشود؛مگر در مواردی که قانونگذار به صراحت در این خصوص تقریر حکم نموده است؛این موارد منحصر است به برخی مواد پراکنده در قانون مجازات اسلامی7مصوب 1375 که به صراحت از تأثیر انگیزه در ارتکاب جرم یاد کرده و نیز قانون مجازات تبلیغ نژادی مصوب 1356 که به موجب آن تبلیغ و نشر افکار مبتنی بر تبعیض براساس جنس، نژاد و نفرت نژادی و تحریک به آن از طریق تبلیغ عمومی و تشکیل جمعیت و ادارهی (1).
religious discrimination in england and wales home office research,devel- opment and statistics directorate,february 2001 سازمانهایی که درخصوص برخورد پلیس با گروههای مذهبی تحقیق از آنها یاد شده،اعلام نمودهاند که:«پلیس انگلستان ذاتا نژادپرست بوده این نژادپرستی در آن نهادینه شده است؛به گونهای که تحقیقات لازم برای قربانیان جرم را با تأخیر انجام میدهد،به نسبت قربانیان دیگر مذاهب،حمایتهای مؤثر در تعیین مجازات مؤثر، را برای آنان فراهم نمیکند،بیشترین ایست و بازرسی را درخصوص آنان داشته و نسبت به چنین قربانیان و مجرمانی پیشداوری و بیاحترامی مینماید."