خلاصه ماشینی:
"اراده،که سر منشأ افعال اختیاریانسان است،اگر به علتی مافوق برایپیدایشاش نیاز داشته باشد،دیگر اختیارانگاشته نمیشود؛زیرا در این حالت آنعلت،وجود این اراده و در نتیجه افعالاختیاری را واجب میسازد که بر ایناساس یا باید گفت اختیاری در کارنیست؛یا ارادۀ انسانی با قانون علیت تضاددارد.
1. نظریۀ وجوب در تحلیل فعل یا رفتار ارادی انسان یابه تعبیری دیگر در تحلیل آزادی فلسفیدر رفتار آدمی،نظریۀ وجوب-کهنظریۀ عمدۀ فلاسفه است و نظریۀ فلسفۀکلاسیک نیز خوانده میشود-مبتنیبر این است که چون ترجیح بلا مرجح(ترجیح بدون ترجیحدهنده)محالاست و تا فعلی از مرحلۀ امکان به مرحلۀوجوب،یعنی ضرورت الوجود،نرسدموجود نخواهد شد،آنچه فعل اختیاری راموجود میسازد ارادۀ فعل است.
اگرچه در افعال اجباری مانند فعلاختیاری،مرجح وجوب است،وجوبی کهدر آنها سبب انجام دادن فعل میشود-یعنی عدم آن را ممتنع و وجودش راضروری میکند-به وسیلۀ عقل نظریکه عاملی مافوق است،پدید میآید."