چکیده:
بررسی خط مشی تبلیغی پیامبر اکرم( در دوران بعثت و ابلاغ رسالت میتواند بهترین الگو برای منادیان اسلام و مبلغین شریعت باشد. هرچند که در عصر ارتباطات بوسیله پیشرفتهترین تکنولوژیها قرار داریم، و تبلیغات در زمره مهمترین و جدیترین مسائل بشر امروزیست، اما آگاهی و شناخت شیوههای تبلیغی نبی اکرم( بهعنوان انسانی که توانست با کمترین وسادهترین امکانات موجود، پیام و رسالت خویش را به همگان برساند، الگوی مناسبی است برای مبلغین دینی تا بتوانند با برنامهریزی و ابتکار عمل از امکانات پیشرفته و بالفعل امروز بهترین شیوههای تبلیغی را در جهت انجام رسالت الهی خویش گزینش نمایند. در مقالة حاضر سعی بر آن بوده است که عمدهترین شیوههای تبلیغ گفتاری پیامبر مکرم اسلام از منابع تاریخی گردآوری، ساماندهی و عرضه گردد.
خلاصه ماشینی:
"3 » اهتمام در تبلیغ نبی اکرم( در راه تبلیغ دین، خود را به زحمت زیادی میانداخت و سختترین مشکلات و اذیتها را متحمل میشد تا آنجا که از شدت شکنجهها و فشارهای روحی و جسمی فرمود: «ما اوذی نبی مثل ما اوذیت؛ هیچ پیامبری( مثل من مورد اذیت و آزار قرار نگرفت» 4 و وقتی میبیند که مردم در جهل و گمراهی بسر میبرند و از حق گریزانند و ایمان نمیآورند آثار غم و اندوه زیاد درچهره مبارکش هویدا میشد که قرآن پیامبر( را به خاطر این نگرانی دلداری داده است و فرموده است: «لعلک باخع نفسک ألا یکونوا مؤمنین 5 ؛ گویی میخواهی جان خود را از شدت اندوه از دست دهی بخاطر اینکه آنها ایمان نمیآورند!» در جای دیگر پیامبر( آن مقدار دغدغه خاطر تبلیغ دین را دارد که بعد از مرگ ابوطالب، مشرکان قریش که قصد کشتن نبی اکرم( را گرفتند آن حضرت خود را بر قبیلههای عرب عرضه میداشت و از بزرگان و رؤسای قبائل میخواست که فقط او را پناه دهند و از جان او دفاع کنند تا بتواند تبلیغ خویش را انجام دهد و به آنان میفرمود: کسی از شما را مجبور نمیکنم و تنها خواهش من آن است امالی الطوسی، ج 1، ص 367."