چکیده:
ن پژوهش با هدف بررسی وضعیت رضایت شغلی اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت با استفاده از نظریه ی هرزبرگ از دو جنبه ی انگیزشی و بهداشتی در مورد تمامی اعضای هیئت علمی تمام وقت و نیمه وقت به اجرا درآمد. این پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی بوده است. نظر به تعداد محدود اعضای هیئت علمی دانشگاه مورد مطالعه (184 نفر)، همه ی افراد تحت پوشش قرار گرفتند و نمونه گیری صورت نگرفت. از این تعداد 145 نفر به تکمیل پرسشنامه های دریافتی مبادرت کردند. برای گردآوری داده های مورد نیاز از پرسشنامه ی توصیف رضایت شغلی ویسوکی وکروم (JDI) با تاکید بر ابعاد کار، سرپرستان، همکاران، ارتقاء و پرداخت ها استفاده شد. در تامین اعتبار محتوایی این پرسشنامه ضمن انطباق محتوای آن با شاخص های مورد نظر هرزبرگ در مقوله ی رضایت شغلی در ابعاد مورد مطالعه و استفاده از منابع (اعم از کتاب و گزارش های پژوهشی) موجود، از دیدگاههای 9 نفر از اساتید حوزه ی مدیریت آموزشی استفاده شد. پایایی ابزار مورد استفاده با کاربرد ضریب پایایی آلفای کرونباخ برای هر یک از ابعاد کار (90/0)؛ سرپرستان (95/0)؛ همکاران (94/0)؛ ارتقاء (93/0) و پرداخت (89/0) و برای کل پرسشنامه (96/0) برآورد گردید. برای تحلیل داده ها از شاخص های آماری توصیفی و استنباطی آزمون مربع تی، هات لینگز و آزمون تی برای گروههای مستقل جهت مقایسه های دو گروهی استفاده شد. نتایج بدست آمده بیانگر آنند که دو عامل مفید و ارزشمند بودن کار و محترمانه بودن و دو عامل احساس موفقیت و نیازمند به خلاقیت در بعد انگیزش به ترتیب بالاترین و پایین ترین مقدار رضایت اعضای هیئت علمی را به خود اختصاص داده اند. در مقوله عوامل بهداشتی بیش ترین رضایت به خوب بودن و شیفته کار بودن و پایین ترین رضایت به مناسب بودن شرایط و پیچیدگی کار تعلق گرفته است. در مقایسه ی رضایت شغلی دو گروه زن و مرد در پنج عامل کار، مدیریت، همکاران، ارتقاء و پرداخت، مردان از رضایت بیش تری نسبت به زنان برخوردار بوده اند. این نتایج در سطح (P<.05) معنادار بودند.
خلاصه ماشینی:
با توجه به مباحث مطرح شده ، این پژوهش با هدف بررسی مقدار رضایت شغلی اعضای هیئت علمی دانشگاه بر اساس نظریه ی هرزبرگ از دو جنبه ی انگیزشی و بهداشتی به تفکیک کار، سرپرستان ، همکاران ، ارتقاء و پرداخت ها، به اجرا درآمد.
گروهی از پژوهشگران نیز بر این باورند که 1 - Lacy & Sheehan 2 - Malam 3 - Dua 4- Taylor & white آزادی تیمی و رضایت حرفه ای از عوامل اصلی رضایت شغلی بشمار می روند (١٩٩٥ ,Buer et al ( Gappa, 2000 & داینر١ (١٩٨٤)، ضمن پژوهش های پیمایشی ، اعضای هیئت علمی دانشگاههای ایالات متحده را مورد بررسی قرار داد.
1- Diener 2 - National Opinion Research center 3 -Kerlin & Dunlap,1993 4 - Seldin & peter روش پژوهش این پژوهش توصیفی و از نوع پیمایشی بوده است و تمامی اعضای هیئت علمی تمام وقت و نیمه وقت دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت ١ که در نیمسال اول سال تحصیلی ٨٩-١٣٨٨ در دانشگاه مشغول به خدمت بودند، بدلیل تعداد محدود آنان (١٨٤ نفر) مورد مطالعه قرار گرفتند.
1 -Hotelling's T-Squared Test (رجوع شود به تصویر صفحه) ب - در بعد مدیریت از جنبه ی انگیزشی ؛ دو عامل به ترتیب قدردانی از فعالیت های افراد با میانگین ٣/٥٥ و انحراف استاندارد١/٤٣ و مدیریت برانگیزاننده با میانگین ٣/٤٢ و انحراف استاندارد١/٣٥ اگر چه با اختلاف اندک به ترتیب بالاترین و پایین ترین مقدار رضایت شغلی اعضای هیئت علمی را به خود اختصاص داده اند، ذکر این نکته لازم است که روی هم رفته ، هر دو عامل از میانگین نسبتا پایینی برخوردارند.