خلاصه ماشینی:
"در واقع چنین تشکیلاتی با به کار گرفتن روشهای علمی و پیشرفتهء مدیریت،در عین عرضهء کافی و بموقع انواع کالاها و خدمات مورد تقاضای جامعه که به کمک پیشبینی بازارهای تولید و مصرف امکانپذیر میشود؛و حتی در صورت ضرورت با وارد نمودن و توزیع بموقع و کافی کالاها با حد اقل قیمت ممکن که سود معقولی نیز به همراه داشته باشد قادر خواهد بود در مقابل نایابیهای مصنوعی و طبیعی که خواه به وسیله همان انحصارها و خواه به علت نامنظم بودن بازار ایجاد میشود و به تورم دامن میزند ایستادگی نماید.
2-نحوه عمل فروشگاههای زنجیرهای در ایجاد رقابت و کاهش قیمتها اهم کارهایی که مدیریت فروشگاههای زنجیرهای برای رسیدن به چنین اهدافی میتوانند انجام دهند به صورت زیر خلاصه میگردد: با پیشبینی ریز اقلام مورد تقاضای مصرفکنندگان،بطور روزانه، هفتگی،ماهیانه،فصلی و سالیانه،به کمک آمارها و اطلاعات دقیقی که از فروش روزانهء خود به دست میآورند،اقدام به برنامهریزی و تهیه آنها نمایند و در صورتی که لازم باشد با تکیه بر پیشبینیهایی که از تقاضا به عمل آوردهاند حتی میتوانند از طریق در اختیار قرار دادن وام و تأمین نقدینگی لازم و رفع احتیاجات تولیدکنندگان در تولید کالاهای مورد نظر به آنان کمک نمایند.
واضح است که اگر چنین سیستمی نخواهد یا نتواند با روشهای علمی از اطلاعاتی که بطور مستمر به دست میآورد در جهت کاهش هزینههای استفاده کند موفق نخواهد بود و در نتیجه برای ادامه حیات مانند سایرین سود خود را از طریق افزایش هزینهها و نزول کیفیت کالاها به دست خواهد آورد."