خلاصه ماشینی:
"این ارزیابی براساس شاخصهای مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی در پنج بخش انسانی،مالی،ساختاری،عملکردی و بهرهوری برای نخستین بار ابعاد مختلف سامانه علم و فناوری کشور و روند تحولات آن را طی سالهای 1375،1377 و 1379 با استفاده از اطلاعات موجود بررسی و تحلیل نموده و وضع کشور را با دیگر کشورهای جهان مورد مقایسه قرارداده است.
آنچه درمورد ارزیابی علم مطرح است،درواقع ارزیابی میزان تولید اطلاعات است و در این کتاب به نظر میرسد آنجایی که به درآمد حاصل از فروش و انتقال فناوری پرداخته میشود و در مواقعی که اختراعات و اکتشافات به ثبت رسیده توسط دانشگاهها و مؤسسات پژوهشی مورد توجه قرارمیگیرد،ارزیابی فناوری یا نتایج عینی مبتنی بر تحقیقات نیز انجام پذیرفته است و آنجایی که اعتبارات دولتی،هزینههای پرسنلی،نحوهء ارزیابی آموزشی و پژوهشی اعضای هیأت علمی و کارکنان و نظیر آن مورد ارزیابی قرارگرفته،بحث از یک فرآیند به میان آمده است و نمیتوان آن را در حیطه ارزیابی علم و فناوری تلقی کرد،بلکه فرآیند و زمینههای تولید اطلاعات علمی مورد توجه بوده است.
به برخی از مقولهها کمتر از آنچه میبایستی توجه شده است بعنوان نمونه در صفحه 66 کتاب درمورد پایگاههای اطلاعاتی تولیدشده اطلاعات بسیار خلاصهای داده شده است و درمورد پایگاههای اطلاعاتی قابل دسترسی به نظر میرسد که لزومی ندارد که از دانشگاهها در این زمینه سؤالی پرسیده شود چراکه پایگاههای اطلاعاتی رایگان در اینترنت برای همه رایگان است و ممکن است در یک دانشگاه افراد بدوناینکه اعلام کرده باشند مدام از این نوع پایگاهها استفاده کنند."