چکیده:
پیشگیری از جرم، مبارزه ای هدفمند از طریق تشخیص مسئله و حذف عوامل آن است. یکی از راهبردهای تخصصی پیشگیری وضعی برای علت شناسی و حل مستمر مسایل اجتماعی «حل مسئله» است. حل مسئله فرایندی راهکارمحور، علمی، کاربردی و نظام مند است که به تشخیص مسئله و اجرای راهکارهای پیشگیری از آن می پردازد. مقاله حاضر فرایند حل مسئله و مهارت ها و کاربردهای آن در پیشگیری وضعی و میزان تسلط کارکنان بخش پیشگیری کلانتری های کرج را در سال 1389 تبیین و تشریح می کند. هدف اصلی مقاله حاضر عبارتند از تبیین و تشریح رویکرد «حل مسئله»، تعیین میزان آشنایی و استفاده علمی کارکنان بخش پیشگیری کلانتری های کرج با رویکرد «حل مسئله». این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر نوع توصیفی- تحلیلی می باشد. جامعه آماری این تحقیق را کارکنان بخش پیشگیری کلانتری های 32 گانه شهر کرج، مجموعا به تعداد 600 نفر تشکیل می دهد که تعداد 150 نفر از آنان که به نوع مجری طرح های پیشگیرانه بوده اند به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار اصلی جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه باز می باشد. در این پرسشنامه برحسب مقیاس لیکرت سازماندهی شده و تجزیه و تحلیل آماری با استفاده از نرم افزار SPSS صورت گرفته است. ضریب پایایی پرسشنامه تنظیم شده برحسب فرمول کرونباخ 7673/0 می باشد که نشانگر آن است که ابزار اندازه گیری از قابلیت اعتماد لازم برخوردار است. با توجه به فرضیات تحقیق و با عنایت به نمونه ی موجود و آزمون های انجام شده، میزان آشنایی نظری و علمی کارکنان بخش پیشگیری کلانتری های کرج با رویکرد «حل مسئله» اندک است. از سویی میزان استفاده عملی کارکنان بخش پیشگیری کلانتری های کرج از رویکرد «حل مسئله» در حد قابل قبول قرار دارد. نتایج این تحقیق حکایت از آن دارند که امروزه رویکرد علمی «حل مسئله» را می-توان یکی از راهبردهای کلان و موفق پیشگیری وضعی برای برطرف سازی دایمی بسیاری از دغدغه های اجتماعی دانست. این رویکرد به این دلیل برای پیشگیری وضعی و فعالیت های راهبردی پلیس اهمیت دارد که دارای گستره ای عظیم در برخورد با وخیم ترین مسایل بوده و بر انتخاب راهکارهای دراز مدت تاکید می ورزد. از سویی عدم آشنایی و آگاهی کارکنان پیشگیری کلانتری های کرج سبب ناکامی یا استفاده ناصحیح آنان از این رویکرد در پیشگیری از جرایم شده است.
خلاصه ماشینی:
"R,ekralC o} {o(2)- sPetS llamS 06 nI:srevloS-melborP rof sisylanA emirC o} {o(3)-لازم است خواننده محترم در نظر داشته باشند که منظور مؤلفان مقاله حاضر از عبارت«کارکنان بخش پیشگیری کلانتری»عبارت از کلیه کارکنانی است که عملکرد و مأموریت آنان به طور مستقیم و کامل،پیشگیری از جرم میباشد مانند معاونت پیشگیری کلانتری،و نیز کارکنانی که به طور ضمنی یا موقتی به اجرای طرحها و اموری میپردازند که به نوعی پیشگیری از جرم و یا کاهش آن را در پی خواهد داشت.
&%05310ENDG053G% سؤال 3:در راستای پیشگیری وضعی،آیا برای تعریف یک«مسئله»صرفا آمارها و عملکرد سال گذشته را با آمارها و عملکرد سال جاری مقایسه میکنید و در صورت مواجه با هرگونه تفاوتی،آن را یک«مسئله»مینامید؟ (به تصویر صفحه مراجعه شود) تحلیل:جدول فوق نشان میدهد 24 درصد پاسخدهندگان گزینه خیر،4 درصد گزینه کم،26 درصد گزینه متوسط،34 درصد گزینه زیاد و 12 درصد گزینه خیلی زیاد را به عنوان پاسخ به سؤال 3 انتخاب کردند.
سؤال 2:برای پیشگیری وضعی،آیا تاکنون از یک رویکرد یا نظریه علمی استفاده کردهاید؟ (به تصویر صفحه مراجعه شود) تحلیل:جدول فوق نشان میدهد 40 درصد پاسخدهندگان گزینه خیر،24 درصد گزینه متوسط،24 درصد گزینه زیاد و 12 درصد گزینه خیلی زیاد را به عنوان پاسخ به سؤال 2 انتخاب کردند.
سؤال 6:در راستای پیشگیری وضعی،آیا قبل از اجرای هر نوع راهکار پیشگیرانه، مسئله موردنظر را عمیقا تحلیل کردهاید؟ (به تصویر صفحه مراجعه شود) تحلیل:جدول فوق نشان میدهد 20 درصد پاسخدهندگان گزینه خیر،8 درصد گزینه کم،32 درصد گزینه متوسط،30 درصد گزینه زیاد و 10 درصد گزینه خیلی زیاد را به عنوان پاسخ به سؤال 6 انتخاب کردند."