چکیده:
جلب اعتماد برای سازمان هایی که در ارتباط مستقیم با مردم هستند و به همکاری و مشارکت آنها نیاز دارند، بسیار ضروری است. نیروی انتظامی به واسطه حضور در همه ی عرصه های اجتماعی و ارتباط مستقیم با همه ی اقشار، در حوزه های دوگانه امنیت انتظامی و خدمات انتظامی به اعتماد و در نتیجه مشارکت مردم نیاز فراوان دارد. در همین راستا، برای انجام ارزیابی عملکرد پلیس (مبتنی بر معیارهای علمی)، شناسایی و اولویت بندی شاخص های اعتماد به پلیس ضرورت می یابد. از همین رو در این مقاله با مطالعه ی اسنادی- کتابخانه ای به روش اکتشافی و با بهره گیری از آراء و دیدگاه های اندیشمندان و صاحب نظران بنام داخلی و خارجی، شاخص های اعتماد به پلیس بررسی و شناسایی شده است. سپس با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته که روایایی و پایایی آن از طریق آزمون آلفای کرونباخ و مراجعه به دیدگاه های خبرگان انتظامی تایید شده بود، این شاخص ها تایید نهایی و اولویت بندی شد. نتایج نشان می-دهد به ترتیب عناصری چون، مشارکت در امور انتظامی؛ احساس امنیت؛ رضایت از پلیس؛ تعامل با پلیس؛ قانون-پذیری (عمل به مقررات انتظامی)؛ اقتدار پلیس و امید به آینده به عنوان شاخص های اعتماد به پلیس مطرح می-باشند.
Attracting trust of people is a crucial issue for the organizations which work directly with people. The police being present and active in all aspects of the society are in urgent need for the people cooperation. To evaluate the police performance (based on scientific criteria)، indices of trust in police are to be clarified. The present study benefitting from library research، aims at clarifying the indices of trust in police. Questionnaire was used to collect the necessary data. Analysis of the data demonstrated that the following can be the indices of trust in police:
1‐ Cooperation in police issues;
2‐ feeling secure;
3‐ Sense of satisfaction of police;
4‐ Interacting with police;
5‐ Accepting the rules and regulations;
6‐ Police authority;
7‐ Hope;
خلاصه ماشینی:
"شایگان(1389)در مقالهای با عنوان راهکارهایی برای ایجاد و افزایش اعتماد بهپلیس زن با استفاده از آراء و نظرات اندیشمندان و صاحبنظران حوزه علوماجتماعی به این جمعبندی رسیده است که پلیس برای برقراری نظم و امنیتاجتماعی نیاز به مشارکت مردم و جلب اعتماد آنها دارد.
پوتنام معتقد است:اعتماد،منبع با ارزشی از سرمایه محسوب میشود به گونهایکه اگر در حکومتی به میزان زیاد اعتماد وجود داشته باشد به همان اندازه رشدسیاسی و توسعه اجتماعی بیشتر خواهد بود.
عبدی معتقد است:«به هر میزانی پلیس در تولید امنیت و حفظ آن موفق عملکند و اعتماد مردم را جلب کند به مرزهای محبوبیت نزدیکتر میشود؛یعنی برایتحقق مطلوبیت دو شاخص عمده وجود دارد یکی میزان موفقیت پلیس در انجاممأموریتهایش که تولید امنیت،آرامش و آسایش میکند و دیگری اعتمادسازی درمردم است»(عبدی،1382:39).
حال این سؤال مطرح است:«چگونه میتوان وابستگی عاطفی به جمعبه وجود آورد؟»چلبی خود به این سؤال اینگونه پاسخ میدهد:باید به یاد آورد کهفرد به دو طریق با جامعه ارتباط برقرار میکند:یکی از طریق رابطه اجتماعی با دیگران و دیگری از طریق عضویت اجتماعی در اجتماعات.
نیروی انتظامی به عنوان یکی از سازمانهای تأمینکننده امنیت و ارائهدهندهخدمات پلیسی،که وظیفه حفظ نظم و امنیت جامعه را عهدهدار است،برای موفقیت نیاز به همکاری و مشارکت مردمی دارد و این همکاری بدون اعتماد به پلیس امکانپذیر نیست(شایگان،1386:7).
با این وصف،یکی دیگر از عوامل مؤثر در جلب اعتماد مردم به پلیس،برقراریامنیت اجتماعی است که البته پلیس به عنوان اصلیترین سازمان مسئول امنیت دراین حوزه میتواند حضوری پررنگ و نمودی آشکار داشته باشد."