چکیده:
در بسیاری از پژوهشهای کتابداری و اطلاعرسانی، بویژه در حوزههای مربوط به نگرش و رفتار، همزمان چند متغیر بررسی میشود. ماهیت این متغیرها به گونهای است که به سادگی قابل مشاهده و اندازهگیری نیست (اینگونه متغیرها را سازه مفهومی یا متغیر پنهان مینامند). پژوهشگران متغیرهای پنهان را از طریق شاخصهای قابل اندازهگیری تخمین میزنند. این تخمین همواره با خطا همراه است. هدف اغلب آنان بررسی رابطه علی بین چند متغیر پنهان، با استفاده از متغیرهای قابل مشاهده است. به طور سنتی، روشهای آماری تحلیل واریانس، رگرسیون، تحلیل عامل و تحلیل مسیر را برای این گونه مطالعات به کار بردهاند. روش «مدلسازی معادله ساختاری» ابزار آماری نسبتا نویی است که علاوه بر امکان انجام تحلیلهای قبلی، اندازهگیری خطای تخمین متغیرهای قابل مشاهده و پنهان، تغییر یا اصلاح مدل پیشبینی شده بر مبنای مطالعات نظری، و امکان انتخاب مناسبترین مدل را فراهم نموده است. این ابزار برای انجام پژوهش در زمینة مدلهای نظری حوزة علوم انسانی، به دو شیوة تأییدی و اکتشافی، پیشنهاد شده است. این مقاله با استفاده از تحلیل محتوای 178 مقالة علمی، دو هدف را دنبال میکند: 1. آشنا ساختن پژوهشگران کتابداری و اطلاعرسانی با مبانی نظری، شرایط و مراحل استفاده از مدلسازی معادله ساختاری در تحلیل مدلهای نظری 2. روشن نمودن وضعیت استفاده از این روش در حوزه کتابداری و اطلاعرسانی و شناسایی حوزهها، موضوعها، متغیرها، و چارچوبهای نظری که با این روش اندازهگیری و آزمون شده است.در بسیاری از پژوهشهای کتابداری و اطلاعرسانی، بویژه در حوزههای مربوط به نگرش و رفتار، همزمان چند متغیر بررسی میشود. ماهیت این متغیرها به گونهای است که به سادگی قابل مشاهده و اندازهگیری نیست (اینگونه متغیرها را سازه مفهومی یا متغیر پنهان مینامند). پژوهشگران متغیرهای پنهان را از طریق شاخصهای قابل اندازهگیری تخمین میزنند. این تخمین همواره با خطا همراه است. هدف اغلب آنان بررسی رابطه علی بین چند متغیر پنهان، با استفاده از متغیرهای قابل مشاهده است. به طور سنتی، روشهای آماری تحلیل واریانس، رگرسیون، تحلیل عامل و تحلیل مسیر را برای این گونه مطالعات به کار بردهاند. روش «مدلسازی معادله ساختاری» ابزار آماری نسبتا نویی است که علاوه بر امکان انجام تحلیلهای قبلی، اندازهگیری خطای تخمین متغیرهای قابل مشاهده و پنهان، تغییر یا اصلاح مدل پیشبینی شده بر مبنای مطالعات نظری، و امکان انتخاب مناسبترین مدل را فراهم نموده است. این ابزار برای انجام پژوهش در زمینة مدلهای نظری حوزة علوم انسانی، به دو شیوة تأییدی و اکتشافی، پیشنهاد شده است. این مقاله با استفاده از تحلیل محتوای 178 مقالة علمی، دو هدف را دنبال میکند: 1. آشنا ساختن پژوهشگران کتابداری و اطلاعرسانی با مبانی نظری، شرایط و مراحل استفاده از مدلسازی معادله ساختاری در تحلیل مدلهای نظری 2. روشن نمودن وضعیت استفاده از این روش در حوزه کتابداری و اطلاعرسانی و شناسایی حوزهها، موضوعها، متغیرها، و چارچوبهای نظری که با این روش اندازهگیری و آزمون شده است.
خلاصه ماشینی:
", Emotional Icons( emotions), Employees' motivations( retention), Environmental Uncertainty, Epistemological beliefs, Expectations gap, Experience, Faculty-Library Collaboration, Financial organizational Services, Formative measurement, Functional scorecard, Gender Role on resource use, Group productivity, Impact factors, Individual Cog. Mechanism, Individual differences, Information (skill, Privacy, quality), Innovation, Intention to continuance, Intention to use, Involvement, IS (Life expectancy, Management), IT (adoption, Professionals), Job satisfaction, Justice, Knowledge Management (Flow in Organization, IT, enablers, processes, effectiveness, Socio-technical support, quality, External variables), Knowledge Sharing( Professionals, behavior, system, External stimulus), Knowledge Transfer, LibQual, Locus of control, Measuring usability, Motivational factors, Network capital, Online Consumers, Online services adoption, Organizational (Agility, Performance, Support), Participation, Perceptions, Personality type, Person-job fit, Playfulness, Post-adoption Behavior/ usage, Privacy- protection, Proper measurement, Public Libraries, Relevance judgment, Rural broadband gap, Satisfaction, Searching strategies, Self issue and return systems, Self-Efficacy, Senior's managers perception, Service quality, Size effects, Social capital, Social networks, Social ties mechanisms, Software application adoption, Strategic competencies, Subjective Norm, Supply Chain, Task Characteristics & Individual perception, Tax filing sys.
, Emotional Icons( emotions), Employees' motivations( retention), Environmental Uncertainty, Epistemological beliefs, Expectations gap, Experience, Faculty-Library Collaboration, Financial organizational Services, Formative measurement, Functional scorecard, Gender Role on resource use, Group productivity, Impact factors, Individual Cog. Mechanism, Individual differences, Information (skill, Privacy, quality), Innovation, Intention to continuance, Intention to use, Involvement, IS (Life expectancy, Management), IT (adoption, Professionals), Job satisfaction, Justice, Knowledge Management (Flow in Organization, IT, enablers, processes, effectiveness, Socio-technical support, quality, External variables), Knowledge Sharing( Professionals, behavior, system, External stimulus), Knowledge Transfer, LibQual, Locus of control, Measuring usability, Motivational factors, Network capital, Online Consumers, Online services adoption, Organizational (Agility, Performance, Support), Participation, Perceptions, Personality type, Person-job fit, Playfulness, Post-adoption Behavior/ usage, Privacy- protection, Proper measurement, Public Libraries, Relevance judgment, Rural broadband gap, Satisfaction, Searching strategies, Self issue and return systems, Self-Efficacy, Senior's managers perception, Service quality, Size effects, Social capital, Social networks, Social ties mechanisms, Software application adoption, Strategic competencies, Subjective Norm, Supply Chain, Task Characteristics & Individual perception, Tax filing sys."