خلاصه ماشینی:
"در شرایط جهانی شدن و رقابت حاکم بر آن، مهمترین ابعاد و جوانب الگوهای رفتاری یعنی الگوهایی که مدیران و سازمانها آن را میشناسند و میپذیرند و بدان التزام عملی دارند، عبارت است از: الف:در بازار جهانی، کیفیت را مشتری تعیین میکند، سازمانها ابزارهای مناسبی برای شناخت و تأمین خواست مشتری در خود ایجاد کردهاند و نیاز مشتری را اساس کار خود قرار میدهند.
» آلن دوبنوا نیز ضمن اشاره به فرایند جهانی شدن که در آن شرکتهای عظیم محور اساسیاند به مبالغ هنگفت بودجه این شرکتها در مقابل تولید ناخالص ملی چند کشور اشاره کرده و مینویسد: تولید در حد استانداردهای جهانی، مستلزم منابعی در حد استانداردهای جهانی است و نیروی انسانی مهمترین و مؤثرترین منبع و عامل تولید به شمار میآید.
در همین راستا رابطه نیروی کار متخصص با سازمان نسبت به گذشته تفاوتهای اساسی و زیادی پیدا کرده است، چنان که بر خلاف گذشته، دیگر در سازمانها بعنوان زیر دستانی فاقد تفکر تلقی نمیشوند بلکه همکاران و همیاران مدیران خود هستند و بر همین اساس با آنها برخورد میشود.
سازمانهایی که بر اساس دانش طراحی شدهاند به جای استفاده از کار جسمی کارکنان، پیوسته شیوههای جدیدی را برای بهینه ساختن ارتباط میان کارکنان و کامپیوترهای خود مورد آزمایش قرار میدهند و بیشتر از افرادی استفاده میکنند که دارای تخصصهای بالا باشند.
شکل سازمان متکی بر دانش: تغییر ساختار و تکنولوژیهای جدید اطلاعاتی این امکان را در اختیار شرکتها قرار داده تا لایههای مدیران میانی را از بین ببرند و به گروههای کاری در محل تولید اختیارات بیشتری بدهند:انقلابی که با تغییر ساختار شرکت همراه است تا از آن طریق زمان را فشردهتر کنند و از هزینههای کار بکاهند."