چکیده:
بررسی منابعی که به مطالعه سازمان القاعده پرداخته اند نشان می دهد که هر کدام از منظر خاصی به این سازمان نگاه کرده و آن را از نقطه نظر خاص خود، مورد کندوکاو قرار داده اند. در این میان، سه دسته از نظریات وجود دارند که بیشتر از بقیه مورد توجه قرار گرفته اند: دسته اول براین باورند که ایدئولوژی القاعده و اعمالی که توسط این سازمان انجام می گیرد، مصداقی از نظریه «برخورد تمدن ها»ی هانتینگتون است. دسته دوم، نظریه هایی می باشد که این سازمان را پدیده ای مدرن، قلمداد کرده و حتی در بعضی موارد، ایدئولوژی القاعده را بیشتر از آن که ریشه دار در آموزه های اسلامی بدانند، متاثر از اندیشه چپ اروپایی در نظر می گیرند. دسته سوم نیز از بعد مذهبی به سازمان، نگاه کرده و ایدئولوژی آن را تحت عنوان تروریسم مذهبی بررسی کرده اند. پژوهش حاضر نیز همین دیدگاه اخیر را مورد تاکید قرار می دهد.
خلاصه ماشینی:
"6 این دو نویسنده با استفاده از تئوری برخورد تمدنهای هانتینگتون بر این باورند که نوعی ازترور اسلامی که القاعده به راه انداخته و«جنگ علیه ترور»{o iii o}که ایالات متحده بعد از حملاتیازده سپتامبر اعلام کرده است،برخوردی فرهنگی بوده و در دو حوزه به وقوع پیوسته است:درحوزۀ اول بین فرهنگ محلی{o vi o}و فرهنگهای دولت محور{o v o}و در حوزۀ دوم نیز بین فرهنگاسلامی و فرهنگ غربی رخ داده است.
35 روحان گواناراتنا{o v o}نیز معتقد است که برای بررسی جایگاه القاعده در بین گروههای اسلامگراباید چهار گروه موجود که هریک ویژگیهای خود را دارند مورد بررسی قرار گیرند:اول،گروه-های اسلامگرا انقلابی میباشند که به دنبال مشروعیت بخشیدن به کارهای خشونتآمیز خودهستند و از ایدئولوژی سید قطب استفاده میکنند.
63 با توجه به مطالبی که ارائه شد میتوان دو خصوصیت کلی برای گروههای تروریستی مذهبیذکر کرد:اول اینکه دکترین آنها در پاسخ به تهدیدات سیاسی،شکل گرفته و حالتی افراطگونه،به خود میگیرند؛دوم،اینکه مشروعیتهای مذهبی ارائه شده توسط این گروهها به دلیلتحریک و جذب اعضا و مبارزه با مخالفان میباشد.
64مروری بر سیر تاریخی شکلگیری دکترینالقاعده نیز نشان میدهد که این سازمان،جزو گروههای تروریستی مذهبی میباشد؛از نوشته-های ابن تیمیه در قرن سیزده میلادی تا نوشتههای ابو الاعلی مودودی،سید قطب و در نهایتعبد الله اعظم،همگی به اسامه بن لادن رسیده است.
www//:ptth:ta elbaliava,"adeaQ-lA fo esaC ehT:ycnatiliM cimalsI yraropmetnoC gnidnatsrednU",senyaH yerffeJ.
www//:ptth:ta elbaliava,4002 lirpA,alasppU,spohskroW fO snoisseS tnioJ RPCE eht rof deraperp repap,"noitcA dna ygoloedI:adeaQ-lA,senyaH fdp.
www//:ptth:ta elbaliava,"?noitaziliviC fo hsalC:tseW ehT dna malsI",nosnibaR sicnarF.
www//:ptth:ta elbaliava,2002-22-6,ylretrauQ ecneicS lacitiloP,"scitiloP nretsaE elddiM ni misimertxE fo ymotanA nA:adeaQ-IA fo misicitanaF citamgarP ehT",naroD lahciM."