چکیده:
نوشته حاضر پیرامون ولایت ائمه اطهار( در موضوعی بحث میکند که مورد توافق اکثریت فرق اسلامی است. ولایت ائمه( در ساحت علم و فهم دین بر همگان روشن است. همین ویژگی باعث شده است که تطبیق بین فریقین در قالب همیشگی آن صورت نگیرد، بلکه به مقدمات مورد توافق فریقین بدون اصرار بر جدا کردن سرفصلها و منابع پرداخته شده، سپس لوازم و نتایج آن استخراج شده است.رویکرد تقریبی در نوشته حاضر بدین صورت اعمال شده است که بر نقاط مشترک اسلامی بیشتر تمرکز شده است و نهایتا نتیجه نیز تابع همین رویکرد است؛ با این ملاحظه که فضایی پیش روی امت اسلامی گشوده شده است که پیروی از آن، موجب ارتقای فرهنگ اسلامی خواهد شد و آن التزام علمی و عملی به ولایت علمی ائمه اطهار( است.
In what follows، the author deals with the guardianship of holy infallible Imams as to the issue agreed upon by the majority of Islamic sects. The authority of holy Imams as to the religious knowledge and understanding is taken for granted by all. This was the reason why Muslim scholars did not compare the two Islamic schools as to the issue in its demanded format; rather they went to study the accepted prerequisites drawing out the implications and conclusion highlighting no headings or references.
The approximate approach followed in this essay focuses on the shared Islamic points thus the conclusion. A new sphere has thus been opened in front of the Islamic community which would elevate the Islamic culture. This sphere is not but our theoretical and practical pledge to follow the scholarly authority of holy infallible Imams of Ahl-u al-Beit.
خلاصه ماشینی:
"به همانسان که در مورد گزارههای مورد اتفاق مسلمانان گفتیم که بدیهی است اساسیترین باورها باید از میان آنها باشند، در اینجا سؤالی را مطرح میکنیم: آیا ممکن است گزارهای اساسی در دین مورد اعتقاد همه مسلمانان نباشد؟ آیا برای شناخت کامل دین اسلام میتوانیم تنها به دانستن گزارههای مورد اتفاق اکتفا کنیم یا وجود اعتقاد به دستهای از گزارههای مختص به گروه خاص مسلمانان نیز ضروری است؟ ذکر شد که بحث حاضر پیرامون قرآن که اساسیترین منبع دین اسلام است، خواهد بود.
به تعبیر دیگر، آیا دین چند معنای حقیقی در خود دربردارد یا این، خود، برداشتی غیر صحیح از دین است؟ اگر چند معنا داشتن متون مقدس صحت داشته باشد، یعنی اگر چند معنا داشتن قرآن کریم در منابع دینی تصریح شده باشد، نتیجه عملی که به آن دست پیدا خواهیم کرد، این است که وجود معانی چندگانه در قرآن، نشانگر این است که تنها امور متفق علیه در میان مسلمانان، حقیقت اسلام را نشان نمیدهد، بلکه اموری مخصوص یک گروه نیز وجود دارند که بدون درنظر گرفتن آنها، اعتقاد به دین اسلام ناقص خواهد بود.
فصل دوم: ملاک فهم قرآن قاعده، معیار و ملاکی که فهم قرآن باید مطابق آن صورت بگیرد چیست؟ آیا برای همه مسلمانان ممکن است که به فهم معانی تودرتوی قرآن کریم نائل شوند یا دستهای از آنها موفق به کسب چنین جایگاهی هستند؟ وجود تفاسیر اشتباه در نزد مسلمانان که با نص صریح قرآن معارض است از طرفی، و نهی پیامبر( از تفسیر به رأی و تفسیر به غیر علم از طرف دیگر، باعث میشود که بدانیم قطعا دستهای از مسلمانان تفاسیر غیر صحیحی از قرآن ارائه کردهاند و لذا همه مسلمانان نمیتوانند به این درجه از معرفت، یعنی معرفت قرآن برسند."