چکیده:
هدف اصلی از پژوهش حاضر، تعیین تاثیر تمرین دو تکنیک کاراته بر کاهش رفتارهای قالبی سه پسر 5 ساله درخودفرورفته است. شرکت کنندگان شامل سه پسر 5 ساله مبتلا به اختلال در خودفرورفتگی بودند. در این پژوهش از روش پژوهشی مورد منفرد با طرح A-B-A استفاده شد. شرکت کنندگان پژوهش حاضر دو تکنیک کاراته (زوکی و مای گری) را به مدت 12 هفته تمرین کردند. مقدار تغییر در شدت بروز رفتارهای قالبی در طول فرایند مداخله و همچنین در طول یک ماه پس از پایان مداخله در توالی های یک هفته ای از طریق مقیاس رتبه بندی در خودفرورفتگی گیلیام – ویرایش دوم اندازه گیری شد. یافته ها نشان داد که مطابق با تحلیل دیداری نمودار داده ها بر اساس شاخص های آمار توصیفی و تحلیل دیداری، مداخله مورد نظر در مورد هر سه شرکت کننده اثربخش بوده است (با PND100 درصد برای شرکت کنندگان اول و سوم و 50 درصد برای شرکت کننده دوم) و این کاهش بعد از یک ماه از پایان مداخله پایدار باقی ماند. نتایج پژوهش حاضر مشخص ساخت که آموزش تکنیک های کاراته به کودکان درخودفرورفته رفتارهای قالبی آنها را به طور پایداری کاهش می دهد.
خلاصه ماشینی:
کارایی مداخلات درمانی مبتنی بر فعالیت های حرکتی و بدنی در کاهش رفتارهای قالبی در افراد مبتلا به اختلال درخودفرورفتگی نیز از طریق مطالعات موردی ، مورد منفرد و مطالعاتی با اندازة نمونة محدود 1 - Consequence-Based Interventions 2 - Psychopharmalogical – Based Interventions 3 - Antecedent-Based Interventions بررسی شده (٥٨، ٤٩، ٤٦).
میزان پایداری تأثیرات مثبت تمرین فعالیت های حرکتی بر کاهش رفتارهای قالبی بعد از اتمام دورة تمرین تنها در دو مطالعه با چهار شرکت کننده ارزیابی شده است (٣٨، ١٤).
در این پژوهش ابتدا داده های خط پایه در زمینة شدت رفتارهای قالبی برای هر سه شرکت کنندة پژوهش طی یک دورة سه هفته ای (آزمون به صورت هفته ای ) از طریق خرده مقایس رفتارهای قالبی مقیاس رتبه بندی 1 - Single Subject Research 2 - Multiple Baseline Across Participants 3 - Time-Staggered Fashion درخودفرورفتگی گیلیام - ویرایش دوم گردآوری شد.
"The differential and temporal effects of antecedent exercise on the self- stimulatory behaviour of a child with autism".
"Vigorous, aerobic exercise versus general motor training activities: Effects on maladaptive and stereotypic behaviours of adults with both autism and mental retardation".
"The effects of physical exercise on self-stimulation and appropriate responding in autistic children".
"The effects of exercise intensity on the stereotypic behaviours of individuals with autism".
"Effects of exercise frequency on stereotypic behaviours of children with developmental disabilities".
"Brief report : The effects of exercise on the self-stimulatory behaviours and positive responding of adolescents with autism".