چکیده:
هدف: پژوهش حاضر به بررسی رابطه بازی های رایانهای با میزان مطالعه در میان دانشآموزان دختر و پسر مقطع راهنمایی شهر کرج در سال 1389 می پردازد. روش: روش پژوهش پیمایشی است. اطلاعات به دست آمده توسط پرسشنامه محقق ساخته گردآوری شد. نمونه آماری دانش آموزان مدارس راهنمایی دخترانه و پسرانه شهر کرج٬ به حجم نمونه 384 نفر٬ شامل 192 دختر و 192 پسر می باشد. یافته ها: یافتههای پژوهش حاضر نشان داد که علیرغم مطلوب بودن وضعیت مطالعه دانشآموزان، دانشآموزان پسر بیش از دختران مطالعه می کنند و پسران به بازی های رایانهای بیش از دختران می پردازند. همچنین، یافته ها نشان داد که بین مطالعه و معدل دانشآموزان رابطه معنیدار مثبتی وجود دارد. بین مطالعه و انجام بازی های رایانهای در این تحقیق رابطهای آماری استنباط نگردید. همچنین، تحقیق نشان داد که بین وجود و عدم وجود امکانات بازی رایانهای و مطالعه دانشآموزان رابطه معنیداری وجود دارد بهطوری که دانشآموزانی که امکانات بازی رایانهای ندارند بیشتر مطالعه می کنند. بین میزان کنترل والدین روی بازی رایانهای دانشآموزان و میزان مطالعه آن ها رابطهای کشف نگردید.
خلاصه ماشینی:
بررسی رابطة انجام بازی های رایانه ای و میزان مطالعة دانش آموزان مقطع راهنمایی : مطالعة موردی شهر کرج لیلی شریفی دانشجوی کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی واحد علوم و تحقیقات تهران ؛ Leili.
یافته ها: یافته های پژوهش حاضر نشان داد که علیرغم مطلوب بـودن وضـعیت مطالعـه دانـش آمـوزان ، دانش آموزان پسر بیش از دختران مطالعه می کننـد و پسـران بـه بـازی هـای رایانـه ای بـیش از دختـران می پردازند.
به ویژه این امر زمـانی بسیار زیانبار و نگران کننده است که در جامعة مدرن امروزی کـه زنـان خواهـان نقش آفرینی اجتماعی بیشتری هستند و از سوی دیگر وضعیت اقتصادی خـانواده ، کار کردن والدین را از امور ضروری برای گذران زندگی کرده اسـت ، از وسـایل صوتی و تصویری و بازی های رایانه ای جهت سرگرم سازی کودکـان و نوجوانـان برای نگهداری راحت آن هـا در خانـه و یـا خـلاص شـدن از سـؤالات مکـرر و خسته کننده آن ها استفاده شود.
در این بخش به مرتبط ترین این پژوهش ها می پردازیم : شاوردی (١٣٨٤) در پژوهش «بررسی نظرات کودکان ، نوجوانـان و مـادران نسبت به تأثیرات اجتماعی بازی های رایانه ای » دریافت که بین انجام بازی هـای رایانه ای و افت تحصیلی رابطة معناداری وجود دارد و افرادی که وقت خـود را کمتر صرف تماشای تلویزیون و انجام بازی های رایانه ای -ویدئویی و استفاده از اینترنت می کنند، به طور معنی داری بیشتر به مطالعه می پردازند.
The Effects of Violent Video Game Habits on Adolescent Hostility Aggressive Behaviors, and School Performance.