چکیده:
در این تحقیق مساله اصلی بررسی بازده کوتاهمدت حاصل از خرید و فروش سهام شرکتهای تازهوارد به بازار بورس تهران در مقایسه با بازده شاخص قیمت بورس طی دوره مشابه است.همچنین در این تحقیق الگوهای مشاهده شده در زمینه عرضه اولیه سهام شرکتها در بازارهای بورس سراسر دنیا بررسی بررسی شده است.این سه الگو عبارتند از:بازده کوتاهمدت بیشتر شرکتهای تازهوارد نسبت به بازده بازار،بازده بلندمدت کمتر این شرکتها و وجود دورههای خاص در زمینه فعالیت شرکتهای تازهوارد در بازار. جامعه آماری شرکتهای تازه پذیرفته شده در بورس از ابتدای سال 1378 تا انتهای سال 1382 میباشد.اهمیت انتخاب این دوره از نظر گسترش چشمگیر بازار بورس تهران عرضه نمودهاند.نتایج حاصل از این تحقیق نشان میدهد که در طی دوره مورد مطالعه، بازده کوتاهمدت شرکتهای تازه پذیرفته شده در بازار بیشتر از بازده کوتاهمدت بازار است.از این نظر الگوی رفتار بازده کوتاهمدت سهام جدید(بازده اضافی کوتاهمدت شرکتهای تازهوارد به بازار)در بورس اوراق بهادار تهران مشابه سایر کشورهای جهان است و شواهدی وجود دارد که نشاندهنده تاثیر اندک نوع موسسه حسابرسی شرکت تازهوارد به بازار بر روی بازده کوتاهمدت سهام جدید معامله شده در بازار بورس است.همچنین نتایج این تحقیق نشاندهنده حذف تاثیر نوع موسسه حسابرسی با توجه به تاثیر عوامل دیگر در نظر گرفته شده برای بررسی بازده کوتاهمدت شرکتهای تازهوارد به بازار است.
خلاصه ماشینی:
"شرکت تازهوارد به بازار بر روی بازده کوتاهمدت سهام جدید معامله شده در بازار
در این تحقیق بازده کوتاهمدت حاصل از خرید و فروش سهام شرکتهای تازهوارد
از این تحقیق نشاندهنده وجود بازده کوتاهمدت بیشتر سهام شرکتهای تازه پذیرفته
در این تحقیق پدیده عرضه زیر قیمت سهام جدید در بازار مورد بررسی قرار گرفته
کوتاهمدت سهام شرکتهای تازهوارد مورد آزمون قرار گرفته و بیشتر بودن این بازده
تحقیق دیگر انجام شده در زمینه بازده کوتاهمدت و بلندمدت سهام شرکتهای تازه
بورس سوئیس درباره شرکتهای تازه پذیرفته شده در این بازار مورد بررسی قرار
کارایی بازار بورس در زمینه شرکتهای تازه پذیرفته شده مورد بررسی و آزمون قرار
نتایج این آزمون نشان میدهد که میانگین بازده اولیه تعدیل شده بازار نسبت به
همانطور که از نتایج نشان داده شده در اثر آزمون فرضیه اصلی این تحقیق با استفاده
انتخاب شده برای انجام آزمون است نشاندهنده تایید فرضیه اصلی در این تحقیق
به بازده کوتاهمدت بازار را مطابق نتایج حاصل از آزمون این فرضیه نشان میدهد.
شده است که گواه دیگری برای وجود این پدیده در بازار بورس تهران میباشد.
سومین فرضیه فرعی مطرح شده احتمال تاثیر زمان عرضه سهام شرکت تازهوارد به
بازار بر روی بازده کوتاهمدت حاصل از خرید و فروش سهام شرکت یا تغییرات قیمت آن
نتایج حاصل از انجام آزمون بر روی این فرضیه در جدول 12 نشان داده شده است.
نتایج حاصل از انجام این آزمون در جدول 14 نشان داده شده است.
این موضوع را میتوان از روی سطح معنیداری 033/0 که کمتر از مقدار آلفای 05/0 انتخاب شده برای انجام آزمون است،مشاهده نمود."