چکیده:
چیزی را که نتوانیم کنترل کنیم، نمیتوانیم مدیریت نماییم و نیز چیزی را که نتوانیم اندازهگیری کنیم، نمی توانیم کنترل نماییم، از اینرو تعیین مدلی جهت ارزیابی اثربخشی مدیریت دانش امری مهم و حیاتی است.هدف این پژوهش توسعه وگسترش مدلی بهمنظور ارزیابی اثربخشی مدیریت دانش در مراکز پژوهشی است. پس از مطالعه ادبیات موضوع و دریافت نظرهای متخصصان از طریق مصاحبه های عمیق و بررسی آنها، سنجه های تاثیرگذار بر اثربخشی مدیریت دانش در مراکز پژوهشی استخراج شدند. در پژوهش حاضر داده ها بر اساس فرآیند تحلیل سلسلهمراتبی توسعه یافته فازی بهعنوان یک فرآیند تصمیم گیری چند شاخصه- تحلیل شده اند. در مجموع 34 زیر معیار در قالب 6 معیار اصلی جهت ارزیابی اثربخشی مدیریت دانش در مراکز پژوهشی تعیین شدند. نتایج تجزیه و تحلیلها بیانگر این مطلب است که معیار «منابع انسانی» با کسب رتبه اول، بیشترین اهمیت را در ارزیابی اثربخشی مدیریت دانش در سازمان های پژوهشی دارد. در پایان از مدل مذکور برای ارزیابی اثربخشی مدیریت دانش در 9 مرکز پژوهشی ایران استفاده شد.
خلاصه ماشینی:
بـه عنـوان يـک ارزش افـزوده در ادبيـات مديريت دانش و مزيت نسبت به مدل هـاي پيشـين ، ايـن مطالعـه ابـزاري اختصاصـي را - بـا رويکرد فازي براي مواجهه با عدم قطعيت هاي موجود- جهت سنجش اثربخشـي مـديريت دانش و همچنين اولويـت بنـدي معيارهـا و زيـر معيارهـاي مربـوط در اختيـار سـازمان هـاي پژوهشي قرار مي دهد.
در نهايت مقاله حاضر يک مدل با ٦ معيار اصلي و ٣٤ زير معيار براي ارزيابي اثربخشـي مديريت دانش در سازمان هاي پژوهشي ارايه داده است .
Knowledge Management in a Public Research Organization: Reform of a Planning Section Service by Action Research.
Y. The research on the critical success factors of knowledge management and classification framework project in the Executive Yuan of Taiwan Government.
Using the fuzzy multi-criteria decision making approach for measuring the possibility of successful knowledge management.
F. Development of user-satisfaction-based knowledge management performance measurement system with evidential reasoning approach.
H. A resource-based perspective on knowledge management capability and competitive advantage: An empirical investigation.
Developing a fuzzy analytic hierarchy process (AHP) model for behavior-based safety management, Information Sciences 2008; 178: 1717-1733.
O. Managing knowledge and intellectual capital for improved organizational innovations in the construction industry: An examination of critical success factors.
Fan Zhi-Ping, Feng Bo, Sun Yong-Hong, Ou Wei. Evaluating knowledge management capability of organizations: a fuzzy linguistic method.
Capitalizing Knowledge in Research Organizations through Quality Management.
Management of Internal and External Knowledge in Research and Technology Organisations.
Knowledge Management in a Research Organization.
G. Human resource management applications of knowledge-based systems.