چکیده:
در این مقاله، برای تحلیل آماری و همدیدی مه های فرودگاه اردبیل، از آمار پنج ساله ی (2008-2004) ایستگاه هواشناسی همدید فرودگاه اردبیل، شامل متوسط دمای هوا، دمای نقطه ی شبنم، رطوبت نسبی، سرعت باد، مقدار ابر و تغییرات بیستوچهار ساعته ی فشار جو برای روزهای مهآلود با بیستوچهار ساعت قرائت در شبانه روز استفاده شده است. برای مدل بندی پیش بینی مه و بررسی همبستگی آن با دیگر عناصر جوی، از مدل رگرسیون چندگانه و ضریب همبستگی رتبهای پیرسون و داده های ساعات 03 و 15 گرینویچ استفاده شد که بیشترین وقوع پدیده ی مه را داشتند و انواع مه از نظر توانایی دید، به رتبه های 2 تا 4 درجه بندی شدند. سپس، نقشه های هم فشار و هم رطوبت سطح زمین، ارتفاع ژئوپتانسیل تراز 500 هکتوپاسکال جو و سرعت و جهت بادهای آن تراز برای روزهای همراه با مه استخراج و بررسی شدند. با بررسی نقشه های گفتهشده برای 500 روز مه آلود، الگوهای همدید مولد مه، شناسایی و مناسبترین ساعات پرواز برای ماه های مختلف سال، ارائه شد. در میان عناصر اقلیمی مورد بررسی، رطوبت نسبی، بیشترین همبستگی را با توانایی دید ایستگاه دارد. از کل مه های منطقه، 8/40 درصد تشعشعی، 4/31 درصد جبهه ای و 8/27 درصد فرارفتی هستند. الگوهای همدید موثر در تشکیل مه، نفوذ زبانه های پرفشار شمالی و شمال غربی در سطح زمین و وجود جریانهای کاهنده و فزاینده ارتفاع ژئوپتانسیل تراز 500 هکتوپاسکال بودند. بهترین زمان برای انجام عملیات پروازی فرودگاه اردبیل در ماه های آوریل، می، سپتامبر و اکتبر از ساعت 08 تا 14 گرینویچ، در ماه های نوامبر، دسامبر، ژانویه، فوریه و مارس از ساعت 09 تا 12 گرینویچ و در ماه های ژوئن، ژوئیه و اوت از نیم روز تا نزدیکی های غروب است.
خلاصه ماشینی:
"آنها در این بررسی،از عناصر دمای هوا در ارتفاع دو متری،رطوبت نسبی،پوشش ابر،دمای نقطهی شبنم،سمت و سرعت باد،دید کافی واختلاف فشار در بیست و چهار ساعت گذشته استفاده کرده و ضمن ارائهی مدلهای رگرسیونی پیشبینیکنندهی تواناییدید،دریافتند که در بین متغیرهای مورد بررسی،عناصر رطوبت نسبی و پوشش ابر،ارتباط بیشتری با عنصر توانایی دید{o(1).
استولاکی{o1o}(2009)بااستفاده از آمار سی و پنج سالهی(2005-1971)عناصر اقلیمی رطوبت نسبی،ارتفاع وپوشش ابر،دمای نقطهی شبنم،سمت و سرعت باد،دید کافی و دمای متوسط هوای ایستگاه هواشناسی فرودگاهتسالونیکی{o2o}یونان(در مقیاس روزانه و فصلی)و نیز مشاهدات ساعتی پانزده سالهی(2005-1991)عناصر گفته شده،انواع مه در آن فرودگاه را دستهبندی کرد و دریافت که از کل مههای رخ داده در این دورهی آماری،حدود 64 درصد درفصل زمستان و 19 درصد در اواخر پاییز بوده است.
با آگاهی از فراوانی مههای رخ داده در منطقه،نقشههای هم فشار و رطوبت نسبیسطح زمین و ارتفاع ژئوپتانسیل تراز 500 هکتوپاسکال جو و سرعت و جهت بادهای آن تراز برای 500 روز مهآلود،طیدورهی آماری مورد مطالعه،استخراج و تأثیرگذاری سامانههای همدید بر روی مههای شکل گرفته در منطقه،موردتجزیه و تحلیل قرار گرفت و الگوهای همدید منجر به تشکیل مه در منطقه،شناسایی شد.
الگوهای همدید مولد مه نتایج به دست آمده از بررسی نقشههای سطح زمین،ارتفاع ژئوپتانسیل تراز 500 هکتوپاسکال جو،سرعت و جهت بادهای آن تراز و رطوبت نسبی سطح زمین برای 500 روز مهآلود در دوره آماری مورد مطالعه نشان دادند که چهار الگوی همدیدفرودگاه اردبیل را نشان میدهد.
B. S,atsoC ,oiecaM fo tropriA lanoitanretnI eht rof tsaceroF goF,6002,.
PP,551,scisyhpoeG deilppA dna eruP,ledoM goF,goF no ecnerefnoC dr3,tropriA enruobleM rof gnitsaceroF goF,4002,."