چکیده:
در این تحقیق عوامل دخیل در انتخاب رشته تحصیلی توسط دانشجویان رشته های کتابداری و روانشناسی بالینی ورودی 77 دانشگاه شهید چمران اهواز و نیز عوامل موثر در تغییر نگرش دانشجویان در طول دوره تحصیل نسبت به رشته خویش شناسایی شده است. نتایج نشان می دهد که اکثریت دانشجویان کتابداری، رشته تحصیلی خود را بدون شناخت درست و علاقه واقعی انتخاب کرده اند و در مقایسه با دانشجویان روانشناسی، از انگیزه و رضایت کمتری برخوردارند. با این که دانشجویان کتابداری نسبت به استخدام و آینده شغلی خویش امیدوارتر هستند، درصد قابل توجهی از آنان بی تفاوت به تحصیل خود ادامه می دهند. همچنین دانشجویان کتابداری از محتوا و سرفصل بسیاری از دروس خود ناراضی هستند و آن ها را غیر روزآمد و نامناسب می دانند، درحالی که این موضوع درباره دانشجویان روانشناسی صدق نمی کند. یافته ها نشان می دهد که نگرش دانشجویان کتابداری در طول دوره تحصیل نسبت به رشته خود در 8 موضوع از 10 موضوع مورد مطالعه، مثبت تر شده است. در مقایسه نگرش دانشجویان دو گروه معلوم شد که نگرش دانشجویان کتابداری نسبت به رشته تحصیلی خود با نگرش دانشجویان روانشناسی نسبت به رشته تحصیلی خود، هم در ابتدا و هم در انتهای دوره تفاوت معنا داری دارد و دانشجویان روانشناسی از نگرش مثبت تری برخوردارند
خلاصه ماشینی:
هدف اين تحقيـق ، شناسـايي عوامـل مـوثر در انتخـاب رشـتۀ تحـصيلي در بـين دانـشجويان رشـته هـاي کتابداري و روانشناسي باليني دانشکده علوم تربيتي و روانشناسي دانشگاه شهيد چمـران اهـواز و بررسـي تغييـر نگرش احتمالي اين دو گروه از دانشجويان نسبت به رشتۀ تحصيلي خود در طول دورة تحصيل است .
پژوهش ديگري که در سال ١٣٦٨ دربارة انتخاب رشتۀ قبولي انجام شد نشان ميدهد که اکثريـت قابـل توجهي از دانشجويان که رشتۀ انتخابي آنها در اولويت چهاردهم (يعني آخرين اولويت در آن سـال هـا) قـرار داشته به اين رشته علاقه چنداني نداشته اند و با آنکه شناخت کافي از آن نداشته اند، شـايد مـشکلات ورود بـه دانشگاه و بسياري دلايل ديگر باعث ادامۀ تحصيل شده است (صالحي ، ١٣٦٩).
براي پي بردن به اين که آيا تفاوت معناداري بين دانشجويان رشتۀ کتابداري و روانشناسي از نظر نگـرش آنان نسبت به رشتۀ تحصيلي خود وجود دارد يا خير و نيز به منظور سنجش تغييـر نگـرش دانـشجويان در طـول دورة تحصيل ، از آزمون هاي «تيوابسته ٣» و «تيمستقل ٤» به شرح زير استفاده شد: الف ) از آزمون «تي وابسته » به منظور سنجش تغيير نگرش دانشجويان هر رشته به طور جداگانه در ابتدا و انتهاي دوره استفاده شد، که نتايج آن در جدول هاي شماره ١ و ٢ نشان داده شده است .