چکیده:
در این پژوهش تعداد 233 عنوان کتاب فارسی حوزه علوم اجتماعی دارای نمایه پایانی از نظر رعایت ملاکهای کمّی استاندارد ایزو 999 با روش پیمایشی بررسی شده است. یافتههای پژوهش نشان داد:1. میزان رعایت ملاکهای ارزیابی ایزو در نمایههای پایانی مورد بررسی 49/54% میباشد.2. درصد کتابهای دارای نمایه پایانی 92/5% از کل کتابهای منتشر شده در این حوزه میباشد.3. تراکم نمایه22/3% میباشد.4. انواع نمایه از نظر نوع تهیه شامل50% نمایه بنیادی و50% نمایه ترجمه و از نظر شیوه چاپ و ساختار مدخل شامل نمایه ساده با 55/77% و نمایه برون بافتی با 81/15% و نمایه درون بافتی با63/6% میباشد. 5. در بین رشتههای مختلف از نظر میزان رعایت ملاکهای ارزیابی ایزو تفاوتی معنادار وجود دارد. 6. از نظر رعایت ملاکهای ارزیابی ایزو در بین ناشران دولتی و خصوصی و همچنین در نمایه بنیادی و ترجمه تفاوتی معنادار وجود ندارد.
خلاصه ماشینی:
"ir نمایه می شود) شماره نشریه: 37 _ شماره اول، جلد 10 پدیدآور: معصومه تعجفری، دکتر محمد رضا داورپناه مترجم: چکیده در این پژوهش تعداد 233 عنوان کتاب فارسی حوزه علوم اجتماعی دارای نمایه پایانی از نظر رعایت ملاکهای کمی استاندارد ایزو 999 با روش پیمایشی بررسی شده است.
توزیع و درصد فراوانی رعایت ملاکهای ارزیابی استاندارد ایزو در نمایههای پایان کتاب 168= N ردیف ملاکهای ارزیابی فراوانی درصد فراوانی 1 یادداشت مقدماتی 10 6% 2 ارجاعها 55 7/32% 3 یادداشت دامنه 1 6/0% 4 توضیحگر 115 5/68% 5 نقطهگذاری رعایت شده 74 44% تاحدودی 67 9/39% 6 نظم الفبایی 160 2/95% 7 تورفتگی 124 8/73% 8 حروف چاپی مناسب 55 7/32% 9 صفحه شمار 163 97% - جمع فراوانی و میانگین نسبتها 824 49/54% - X2 208 - p 000/0 میزان رعایت ملاکهای ارزیابی در نمایههای پایانی مورد بررسی براساس میانگین نسبتها 49/54% میباشد که درصد نسبتا متوسطی است.
5- از نظر میزان انطباق با ملاکهای ارزیابی، چه تفاوتی میان نمایههای پایان کتاب رشتههای مختلف وجود دارد؟ در جدول شماره 3، توزیع و درصد فراوانی رعایت هر یک از این ملاکها به تفکیک رشته ارائه شده است.
همچنین، بیشترین درصد رعایت ملاکهای ارزیابی استاندارد ایزو در رشته کتابداری(43/65% ) و کمترین در رشته علوم تربیتی(47/47%) میباشد که با توجه به مجذور کای محاسبه شده با اطمینان 99% در بین رشتههای مختلف از نظر میزان رعایت ملاکهای ارزیابی تفاوتی معنادار وجود دارد."