چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، تعیین مؤلفههای اصلی و رئوس مطالب به منظور تدوین خطمشی مدیریت منابع الکترونیکی برای کتابخانههای مرکزی دانشگاههای دولتی ایران است. نوع پژوهش کیفی- کاربردی، و روش آن پیمایشی است. ابزار پژوهش، پرسشنامة محققساختهای است که بین مدیران 112 کتابخانه مرکزی وابسته به دانشگاههای دولتی توزیع شده است. یافتهها نشان داد از نظر مدیران مذکور، دست کم وجود 9 عامل در تدوین خطمشی مدیریت منابع الکترونیکی برای کتابخانههای مورد بررسی ضروری است و باید در آن لحاظ شود. این 9 عامل به ترتیب واریانس تبیین شده، عبارتند از: مسائل مربوط به دسترسی، مباحث فنی و تخصصی، نیازسنجی از کاربران، بیان رسالت، هدفها و مسائل مالی، اجرا و بازنگری در خطمشی، مسائل مربوط به دیجیتالسازی، معیارهای انتخاب منابع الکترونیکی، مقدمه و تعریفهای مربوط به انواع منابع الکترونیکی، و نیروی انسانی. از نتایج مهم این پژوهش میتوان به روابط درونی بین عوامل نهگانه اشاره کرد که در مدلی عینی این روابط و تأثیرگذاری دو جانبه آنها بر یکدیگر ترسیم شده است. پیشنهاد میشود تهیهکنندگان خطمشی مدیریت منابع الکترونیکی در تدوین خطمشی به این عوامل و تأثیر و تأثر آنان بر همدیگر به شکل خاص توجه کنند.
خلاصه ماشینی:
"شاخصهای آماری نهایی پرسشنامة پژوهش (مؤلفههای اصلی یک خطمشی مدیریت منابع الکترونیکی)، از طریق روش تحلیل مؤلفههای اصلی شاخصهای آماری عاملها میزان اشتراک مقادیر ویژه درصد واریانس تبیین شده درصد واریانس تجمعی اول: مسائل مربوط به دسترسی 30/32 16/12 88/17 88/17 دوم: مباحث فنی و تخصصی 52/13 06/5 45/7 34/25 سوم: نیازسنجی از کاربران 38/11 26/4 27/6 61/31 چهارم: بیان رسالت، هدفها و مسائل مالی 51/8 19/3 69/4 30/36 پنجم: اجرا و بازنگری در خطمشی 34/8 13/3 60/4 91/40 ششم: مسائل مربوط به دیجیتالسازی 78/8 91/2 29/4 20/45 هفتم: معیارهای انتخاب منابع الکترونیکی 40/6 40/2 53/3 74/48 هشتم: مقدمه و تعریفهای مربوط به انواع منابع الکترونیکی 02/6 26/2 32/3 06/52 نهم: نیروی انسانی 49/5 06/2 03/3 10/55 همانطور که ملاحظه میشود، گرچه مادههای استخراج شده از تحلیل محتوای خطمشیهای موجود در وبسایتهای کتابخانههای دانشگاهی جهان توسط آنان در 14 مؤلفه به عنوان فهرست مندرجات خطمشی دستهبندی شده بودند و تمامی این موارد از نظر مدیران کتابخانههای مرکزی دانشگاههای دولتی ایران اهمیت زیادی در تدوین خطمشی داشتند (جدول 2)، اما عاملهای به دست آمده از نظرسنجی مدیران مذکور، تنها در 9 عامل یا مؤلفه دستهبندی شدهاند (جدول 3)."