چکیده:
بهبود کیفیت آموزش و افزایش موفقیت تحصیلی دانشجویان یکی از اهداف مهم هر دانشگاه است. در میان عوامل مؤثر موفقیت تحصیلی دانشجویان، پژوهش های بسیاری در مورد تاثیر روابط بیرون کلاس غیررسمی استاد- دانشجو بر موفقیت تحصیلی دانشجویان انجام شده است. تقریبا در تمام پژوهش های این حوزه بر کارکردهای مثبت این روابط برای کنش گران درگیر رابطه و نیز برای سازمان دانشگاه تاکید شده است. در این پژوهش به منظور بررسی تفاوت های دو دانشکده متفاوت از جهت روابط استاد و دانشجو، دانشکده های علوم انسانی و مهندسی در یک دانشگاه بزرگ دولتی با هم مقایسه شده اند. حجم نمونه 300 نفر بوده است . نتایج نشان داده است که در دانشکده علوم انسانی روابط استاد و دانشجو بیشتر از دانشکده مهندسی است. این در حالی است که در دانشکده مهندسی روابط دانشجو- دانشجو فراوان تر از دانشکده علوم انسانی است. مدل علی برای بررسی عوامل مؤثر موفقیت تحصیلی در دو دانشکده مشابه است و در هر دو دانشکده پیوندهای قوی و ضعیف با استاد و نیز انگیزه شغلی مثبت و نیز رضایت از نمره بر موفقیت تحصیلی تاثیر مثبت داشته است.
خلاصه ماشینی:
در این پژوهش به منظور بررسی تفاوت های دو دانشکده متفاوت از جهت روابط استاد و دانشجو، دانشکده های علوم انسانی و مهندسی در یک دانشگاه بزرگ دولتـی بـا هم مقایسه شده اند.
2-Koller, Baumert, & Schnabel 3-Wenger 4-Sewell & Shah 5-Johnson, Crosnoe, & Elder 6-Hao & Bonstead-Bruns 7-Ross & Broh 8-Mullen, Goyette, & Soares 9-Wayne & Youngs 10-Wolfgang & Dowling 11-scientific community دانشجویان ، اساتید و کارکنان است .
1-Lundeberg & Moch 2-Kim 3-Marks 4-McDermott, Mordell, & Stolzfus 5-Aldefer 6-Cacioppo & Hawkley روابط اجتماعی تشکیل دهنده شبکه های اجتماعی بی شماری در جامعه هستند.
اگر طرف مقابل کنش اجتماعی پیام کنش را دریافت و تفسیر کند آن گاه کنش متقابل اجتماعی 1-Durkheim 2-Field 3-Bourdieu 4-Morgan & Swann 5-Parsons 6-Boudon 7-Campbell 8-Rocher & Sheriff رخ داده است .
در مدل نظری تحقیق از این کارکردها برای تبیین نظری تأثیر تعاملات استاد-دانشجو بر موفقیت تحصیلی دانشجویان استفاده شده است .
این کارکردها هم حاصل تعامل با استاد هستند و هم می توانند تقویت کننده تعامل با اسـتاد 1-Chickering 2- Spady 3-Volkwein, King, & Terenzini 4-Dika & Singh 5-Goddard 6-Teachman, Paasch, & Carver 7-Coleman 8-Putnam 9-Lohr باشند (کیم ، ٢٠٠٦).
رابطه اجتماعی استاد – دانشجو:برای سنجش این متغیر از شش گویه استفاده شده و پاسخ هـای آن هـا در سطح سنجش نسبی است .
A Dissertation Presented to the Faculty of The Rossier School of Education University of Southern California In Partial Fulfilment of the Requirements for the Degree Doctor of Education .