چکیده:
اعتقاد به مقدسات سابقه طولانی دارد و همزاد جوامع بشری می باشد. از همان آغاز تشکیل جوامع ابتدایی، اعتقاد به مقدسات وجود داشته است و واژه مقدسات واژه ای است که هم قابل توسعه و هم قابل تضییق می باشد، از این رو اگر محدوده آن مشخص نباشد و یا مصادیق آن به طور واضح مشخص نشود، می تواند از طرفی بهانه ای باشد برای حکومتها تا از آن در مقابل مخالفین خود استفاده کنند و از طرفی دیگر زیاده خواهان و معاندین می توانند درصدد سست کردن اعتقادات و باورهای اساسی جامعه برآیند، پس برای اینکه جلوی سوء استفاده این دو گروه گرفته شود، باید تا جایی که ممکن است حدود آن و مصادیقش به طور کامل در قوانین مشخص شود. در مجموعه قوانین جزایی، قانونگذار نه تعریفی از مقدسات ارائه داده و نه مصادیقش را به طور دقیق مشخص کرده است، بدین خاطر در این مقاله سعی بر آن شده است، تا مفهوم مقدسات، مقدسات در ادیان توحیدی و اسلام و نیز مصادیق آن مشخص گردد و سپس ماهیت جرم توهین و عناصر تشکیل دهنده آن تحلیل گردد. پژوهش صورت گرفته در این مقاله می تواند ابهام ها و اجمال های موجود در این موضوع را از بین ببرد.
Belief in the sacred is traced back to an age as old as the human society. From the beginning of the formation of primitive
societies، belief in the sacred has existed. The sacred (or the holy things and beings)، is a term which is both extendable and restrictable; thus، if its limits are not determined or its referents are not clarified، on one hand، it can be a pretext by the ruling states to use against their dissidents and، on the other hand، the acquisitive and the adversaries may thereby seek to weaken the fundamental beliefs and ideologies of the society. So، in order to prevent these two groups from misuse، its limits and referents are to be thoroughly clarified in law as far as possible. Throughout the penal code، the legislator has neither presented a definition of the sacred، nor accurately clarified its referents. That is why it is attempted in this article to specify the concept of the sacred، its status in Monotheistic religions and Islam، as well as its referents، and then to analyze the nature of dishonor as a crime and its formative elements. The research carried out in this article can remove the ambiguities and brevities existing on this issue.