چکیده:
شرع اسلامی به امور مالی مردم اهمیت داده و برای آن قوانین ویژه ای وضع کرده است تا شهروندان بتوانند در پرتو آن ها به زندگی بپردازند. سخت گیری برای شخص متجاوز به اموال دیگران از این قوانین است تا هیچ کس جرات دست اندازی به اموال دیگران پیدا نکند. این سخت گیری در برخورد با غاصب حقوق، از روایات و احکامی به دست می آید که در باب غصب صادر شده است. قاعده «الغاصب یوخذ باشق الاحوال»، به این معنا است که با غاصب به سخت ترین شیوه ها برخورد می شود از همین مسئولیت مضاعف و تشدید مجازات مدنی غاصب به شمار می آید. افزون بر نکات مهم این قاعده به سه پرسش بنیادی باید پرداخته شود: نخست اینکه آیا این قاعده به عنوان یک قاعده فقهی مطرح است یا نه؟ دوم: دیدگاه های مخالفان و موافقان چیست و ادله حجیت آن کدام است؟ سوم: قلمرو مصداقی و کاربردی این قاعده را تا کجا می توان دانست؟ این پژوهش کوشیده است با اثبات این قاعده و کاربردی بودن آن در فقه و حقوق، داشتن پشتوانه هایی مانند روایات، مذاق شریعت، مناسبت حکم و موضوع و بنای عقلا را برای آن آشکار سازد و قلمروهایی مانند برگردادن فوری مال، مهلت ندادن به غاصب حتی در صورت تنگدستی، پرداخت هزینه های نگهداری حتی در صورت افزون شدن از قیمت اصل مال غصبی، پرداخت هزینه های بالا و دشوار نقل و انتقال و تاوان کشیدن در برابر منافع (بهره برداری شده یا نشده) را برای غاصب بر پایه این قاعده به اثبات برساند.
The Islamic law considers people’s financial affairs as important and has devised special rules for it so that the citizens may live under their protection. Strictness on the usurper of other people’s properties is part of these rules so that no one would dare to encroach upon other people’s properties. This strictness in confronting the usurpers of rights is implied from the traditions and rulings issued on usurpation. The rule al-ghāṣib yu’khadhu bi ashshaqq al-aḥwāl (the usurper is confronted most severely) is regarded as double accountability and severe punishment for the usurper.
Besides the significant points of this rule، three basic questions are to be answered: First، is this rule brought up as a legal rule or not? Second، what are the viewpoints of the opponents and proponents and what are the evidences for its validity? Third، to what extent can the evidential and applicable domain of this rule be regarded to be?
By proving the rule and its applicability in jurisprudence and law، this research attempts to uncover backings for it such as traditions، religious law taste (madhāq)، proportion of ordinance and subject، intellectuals’ stipulation، and enjoyment of two obligatory rulings. On the basis of this rule it also tries to prove for the usurper such domains as immediate return of the property، giving no respite to the usurper even in case of indigence، payment of maintenance expenses even in case of increase in the price of the original usurped property، payment of rigorous and high costs of transportation، and compensation for the profits، whether earned or unearned.